ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 فروردین  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اکبر ترکان:

مخالفان مذاکرات همانهائی اند

که راه خوردنشان بسته شده! 
 
 
 
 

 

دبیر مناطق آزاد و مشاور ارشد رئیس جمهور، روزی که مذاکره کنندگان به تهران بازگشتند، اولین کسی بود که به ملاقاتشان رفت. خودش آن روز به خبرنگاران گفت مناطق آزاد باید اولین استفاده را از باز شدن فضا و کند شدن تیغ تحریم‌ها ببرد. با شروع انتقادهای گوناگون و بعضا سیاسی، ترکان می‌گوید: «راه خوردنشان بسته شده است، صدایشان را برای مسئله هسته‌ای بالا برده‌اند. هنوز هم مذاکرات ادامه دارد و جای هیچ نگرانی نیست اما یک جریان خاص دارد از بحث هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی می‌کند».

 

گفتگوی اکبر ترکان مشاور ارشد حسن روحانی که ظاهرا قاطع ترین و بی پروا ترین چهره کابینه وی در بیان مشکلات و واقعیات است، با سایت «ندای ایرانیان» مصاحبه کرده و نکات مهمی را مطرح کرد که فشرده آن را می خوانید:

 

پس از انتشار بیانیه توافق هسته‌ای، استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در مناطق آزاد افزایش می‌یابد. هم‌اکنون رفت و آمد‌های هیات‌ها آغاز شده است. باید آمادگی لازم را داشته باشیم که کدام مناطق زیرساخت‌های لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری دارد. تاکنون برنامه‌ها و سناریوهای بودجه‌ای کشور با توجه به تحریم‌ها و بر مبنای ادامه وضع موجود بوده است اما بعد از توافق که برخی از محدودیت‌ها برداشته خواهد شد، درآمدهای کشور نیز بیشتر می‌شود و باید بررسی کنیم که چگونه و به چه سمتی باید حرکت کنیم.

بیشتر اظهار نظر‌ها درباره مذاکرات اتمی از سوی فعالان سیاسی، جناحی، شخصی و برای به دست آوردن امتیاز مطرح می شود. آنانی که خود را نگران از دست دادن امتیاز و ناکامی در سیاست خارجی به واسطه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای نشان میدهند در 10 سال گذشته کجا بودند و چرا نسبت به سیاست خارجی منفعل و اقتصاد نابود شده کشور اعتراض نکردند؟ پاسخ واضح است؛ بسیاری از همین فعالان سیاسی که نه آشنایی با فعالیت سیاسی دارند و نه می‌توانند اظهار نظر کار‌شناسی کنند به دلیلی منافعی که تا امروز خودشان یا جناحشان از تحریم‌ها می‌بردند، توافق هسته‌ای را یک باخت بزرگ تلقی می‌کنند. چه کسی است که نداند برداشتن هر تحریمی یعنی کوتاه شدن دست قاچاق و اختلاس از اقتصاد و بازار ایران؟ اینها ناراحتند که نمی‌توانند سوء استفاده کنند و بخورند. راه خوردن و سوء استفاده‌شان بسته شده است و حالا صدایشان از جای دیگری بلند می‌شود. در مسئله پول‌های کثیف که ما مشخصا صحبت کرده‌ایم، عده‌ای جار و جنجال و هیاهو راه انداختند که دولت دارد اتهام می‌زند. آن را که عیان است چه حاجت به بیان است؟ راه خوردنشان بسته شده است صدایشان را برای مسئله هسته‌ای بالا برده‌اند.

 

کسانی می گویند دولت سند و مدرکی ندارد و اتهام‌زنی می کند. اینطور نیست. اتفاقا این افراد خودشان به خوبی می‌دانند منظور دولت چه کسانی و با چه میزان تخلف، مانند دریافت پول قاچاق، رشوه و پولشویی است. من و بسیاری از افراد دیگر بر سر ادعای خود در مسئله پول‌های کثیف و سوءاستفاده فعالان سیاسی از جایگاه خود هستیم. کدام انسان عاقلی باور می‌کند هزینه یک تا چند میلیاردی یک کاندیدای انتخابات مجلس، آن هم فقط برای حضور در انتخابات و آن هم با سابقه نامشخص فقط برای رضای خدا باشد؟ جریان خاص دارد از بحث هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی می‌کند، چون متوجه شدند که اگر ایران با آمریکا بر سر مناقشه مهم هسته‌ای به تفاهم برسد ممکن است شرایط اقتصادی به گونه‌ای شود که شرایط سوءاستفاده دیگر فراهم نیاید.

مناطق آزاد می‌تواند پلی برای توسعه ایران باشد. ما الگوی توسعه مناطق آزاد را بر اساس مزیت‌های بومی آن منطقه در سال ۹۴ پیش می‌بریم. مثلا آزاد انزلی مزیت صادارت و بازار روسیه را دارد یا منطقه آزاد کیش یک منطقه گردشگری - تجاری است. همین طور بقیه مناطق آزاد. همه اینها سرمایه می‌خواهند. از سوی دیگر ما با مشکل نهادهای دیگر دولتی و شبه ‌دولتی هم در مناطق آزاد رو به ‌رو هستیم. یکی از مشکلات اجرای برنامه‌های توسعه در مناطق آزاد دخالت دستگاه‌های ملی و وزارتخانه‌هاست که امیدواریم به زودی از مناطق آزاد دست بردارند. توسعه‌ صادرات، تسهیل تولید، انتقال فناوری و تأمین نیازهای کشور از موارد مهمی است که باید از سوی مناطق پیگیری شود. منتها ما مسئله قوانین پولی و بانکی را در مناطق آزاد همچنان داریم.

پیک نت  23 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: