ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 فروردین  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اردوغان نیازمند رای کردهاست

دولت بر سر دو راهی

جنگ یا صلح با کردهای ترکیه 
 
 
 
 

 

روزنامه اومانیته ارگان مطبوعاتی حزب کمونیست فرانسه، در تفسیری خبری پیرامون اوضاع ترکیه و مناسبات دولت این کشور با کردهای ترکیه نوشت:

صلح میان دولت مرکزی ترکیه و کردهای این کشور دور به نظر میرسد. پس از ارتش ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در جنوب شرقی ترکیه در روز 24 مارس کردها با خمپاره به این حمله پاسخ دادند. ارتش ترکیه با آتش توپخانه در منطقه ــ داجلیکا ــ در نزدیکی مرز عراق واکنش نشان داد. در حالیکه رهبر محبوس کردهای ترکیه "عبدالله اوجالان" از درون زنذان در خواهان برگزاری یک گنگره برای پایان دادن به جنگ و نبرد مسلحانه علیه دولت مرکزی ترکیه شده، معلوم نیست به چه دلیل ارتش این کشور دست به اقدام نظامی در کردستان ترکیه زده است؟

از سال 1984 تاکنون جنگ میان ارتش ترکیه و کردهای این کشور 40 هزار قربانی بر جا گذاشته است. انتخابات مهم پارلمانی ترکیه قرار است هفتم ماه ژوئن آینده برگزار شود. دولت ترکیه متهم به حمایت نظامی و ارتباط با "داعش است" و کردهای عراق و ترکیه در خاک سوریه و عراق علیه داعش می جنگند. بی شک این وضع بر نتیجه انتخابات پارلمانی آینده ترکیه تاثیر خواهد داشت. اکنون پرسش اینست که با هدف تضعیف جنگ میان کردها با داعش دولت ترکیه ارتش این کشور را به جنگ تازه ای با کردهای ترکیه فرستاده و یا آن برخورد نظامی 24 مارس یک حادثه بوده و نه یک تصمیم طولانی مدت. بویژه که رئیس جمهور ترکیه، برای حفظ و حتی افزایش شمار نمایندگان حزب عدالت و توسعه (حزب رئیس جمهور) در پارلمان این کشور نیازمند رای کردهای این کشور است.

پیک نت  25 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: