ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 فروردین  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نشست مشترک دولت و مجلس

تا قیمت نفت می رود بالا

می رویم دنبال واردات!

 
 
 
 
 

 

پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس تشکیل شد و طی آن حسن روحانی گفت:

دولت در شرایط بسیار حساسی کار را تحویل گرفت اما توانست با همکاری مجلس و همه مردم و با رهنمودهای مقام معظم رهبری از مشکلات بسیاری در ۲۰ ماه گذشته عبور کند.

سال ۹۳ را که سال سختی بود با نفت بشکه‌ای بالای ۱۰۰ دلار آغاز کردیم و با قیمت حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه به پایان بردیم. در حالی که امسال از ابتدا، کار را با نفت حدود ۵۰ دلار آغاز کرده‌ایم و نمی‌دانیم تا پایان سال نیز چه وضعیتی بر بازار نفت حاکم خواهد بود.

اگر در مذاکرات هسته‌ای طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند و گفت ‌وگوها در چارچوبی که مدنظر داریم به پیش برود، باز هم آثار اقتصادی آن در کوتاه مدت نمود چندانی نخواهد داشت، هم دولت و هم مجلس باید کاملا تمرکز کنیم که بار جدیدی بر دوش دستگاه اجرایی قرار ندهیم تا کشور آنگونه که مورد نظر مردم و رضایت خداوند است، اداره شود.

اگر چه تقریبا از رکود عبور کرده‌ایم اما اگر بخواهیم کشور رونق بیابد، نیاز به جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی داریم، از سوی دیگر باید به انتقال تکنولوژی هم توجه کنیم و بر روی افزایش صادرات غیرنفتی متمرکز شویم. از سوی دیگر علاوه بر سایه تحریم بر اقتصاد کشور، مشکلات دیگری نیز داریم. از جمله اینکه هر موقع درآمد نفت خوب بوده، اقتصاد کشور به واردات بی‌رویه مبتلا شده و بعد که در دوره‌ای مثل این روزها با کاهش درآمدهای نفتی مواجه شده‌ایم، مشکلات مضاعف شده است. از طرف دیگر مشکلاتی اساسی نیز در ساختار اداری و اقتصادی کشور داریم که در کوتاه مدت قابل حل و فصل نیست.

حقوق هسته‌ای تنها خواست ملت ایران نیست و مردم در زمینه‌های مختلف نظیر بانک و ارتباطات تجاری با دنیا، حضور سرمایه خارجی و ایجاد رفاه، ورود فناوری و ایجاد اشتغال حق دارند و ما باید برای تحقق همه حقوق آنها تلاش کنیم. هر وقت که ناراحتی مردم را دیدیم باید بدانیم که مشکل داریم.

در حال حاضر در مسائل منطقه پیچیدگی‌های فراوانی وجود دارد که باید حل و فصل شود. عده‌ای دعوایی را در منطقه طراحی کردند که به ضرر همه مسلمانان می‌باشد و باید با تعامل بر این مشکلات غلبه کرده و به ظلم‌هایی که به مظلومان وارد می‌شود، پایان دهیم.

 علی لاریجانی نیز در این دیدار گفت:

یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای از بین رفتن هاله دروغین اجماع جهانی علیه ایران است و با توانمندی و توفیق در مذاکرات، منافع کشور بیشتر تأمین خواهد شد.

امروز تولیدکنندگان باید حمایت شوند و باید دولت و مجلس روی حمایت از کسانی که در سال‌های گذشته به خاطر رشد قیمت ارز دچار خسران شدند، برنامه‌ریزی کنند. توسعه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی، اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی، حفظ منابع آب کشور، کوچک و چابک‌سازی دولت، بهره‌وری، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، سلامت و امنیت غذایی، ارتباط دانشگاه و صنعت و... می‌تواند به عنوان محورهای کاری مشترک مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

پیک نت  25 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: