ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 فروردین  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

خلاصه ای از یک مقاله

مذاکرات اتمی جلیلی در دوران

احمدی نژاد را منتشر کنید! 
 
 
 
 

 

وبسایت عصر ایران، که با گرایش متمایل به چپ مذهبی در ایران مطلب می نویسد، در تازه ترین موضع گیری اش پیرامون دلواپسان مذاکرات اتمی و لغو تحریم ها تفسیری منتشر کرده که خلاصه ای از آن را می خوانید:

آنها که امروز، دادشان به آسمان است که بیانیه سوئیس منافع ملی‌مان را بر باد داد، اورانیوم غنی‌شده‌مان را از دست دادیم و می‌پرسند چه تضمینی وجود دارد که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، در دولت قبل و هنگام توافق با برزیل و ترکیه برای خروج 1200 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده از کشور و انتقال آن به ترکیه، نه‌تنها نگران نشدند بلکه جشن پیروزی هم گرفتند!

طبق آن توافقنامه، قرار بود 1200 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ایران به ترکیه منتقل شود تا بعد از یک سال، سوخت لازم برای رآکتور تهران به ایران تحویل شود. متن توافق را بخوانید، در هیچ کدام از بندهای 10 گانه توافق، کوچکترین اشاره‌ای به این نشده است که چه تضمینی وجود دارد یک سال بعد از خروج اورانیوم غنی‌شده از ایران، سوخت رآکتور تهران را تحویل دهند یا اصلا اورانیوم‌های خودمان را بازگردانند؟!

آیا آن موقع، تضمین اجرایی مهم نبود و ناگهان در دولت بعدی، آقایان یاد تضمینات اجرایی افتادند؟  

جالب اینجاست که طبق بیانیه سوئیس، ایران می‌تواند اورانیوم غنی‌شده‌اش را به سوخت تبدیل کند و نیز حق دارد بدون ممنوعیت‌های تحمیلی کنونی در بازارهای جهانی آن را بفروشد که در هر دو حال، سوخت یا پول آن به ایران می ‌رسد و دیگر نیازی به انتطار یک ‌ساله و مسائلی نظیر آن وجود ندارد.

آنها که این روزها نگران تحریم‌ها شده‌اند - که البته در اصل نگرانی درستی است - تا دیروز تحریم‌ها و قطعنامه‌های آن را «کاغذپاره» می‌دانستند و وقتی خودشان عهده‌ دار مذاکرات هسته‌ای بودند، تلاش چندانی برای رفع تحریم‌ها نمی‌کردند.

متن کامل بسته پیشنهادی آنها در دوران سعید جلیلی به 1+5 را بخوانید که از صدر تا ذیل آن، اشاره‌ای به لغو تحریم‌های ایران نشده است. کسی از دلواپسان امروز هم در آن روز از ایشان نپرسید که این چه بسته پیشنهادی است که در آن مسائلی از قبیل معنویت، عدالت‌محوری در جهان، حفظ کرامت انسان‌ها، لزوم پرهیز از خشونت، محیط زیست در عرصه بین‌الملل، ظرفیت‌سازی درباره کاهش فقر در جهان، مبارزه با مفاسد اقتصادی و ... آمده است ولی حتی یک کلمه درباره لزوم، شرایط و زمان‌بندی لغو تحریم‌ها در آن وجود ندارد؟

پیک نت  26 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: