ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مخالفان برجام کیستند؟

نفت فروشان 8 ساله

هنوز در رویای تحریم اند! 
 
 
 
 

اسحاق جهانگیری معاون ‌اول رئیس‌جمهور میگوید در دولت قبل نهادها و افراد زیادی از وزارت نفت، نفت گرفته‌اند اما یک دلار از پول فروش آن را به دولت برنگردانده‌اند.

یک عضو هیأت ‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بنام "حمید حسینی" در همین ارتباط گفت:

بخشی از پول نفت فروخته ‌شده توسط بنیاد ناجا که در اختیار محمد‌ سعید العقیلی بوده برنگشته و اکنون نیز چند ماهی از مرگ وی می گذرد و سرنوشت این پول ها مشخص نیست.

فروش نفت در دوره تحریم چنین رویه ای داشته و هنوز منتقدین برجام  دست از انتقاد بر نمی دارند و معتقدند برجام هیچ دستآوردی نداشته است. آیا سر و سامان گرفتن فروش نفت و قطع شدن دست دلالان از این ثروت ملی دستآورد کوچکی است که با برجام عملی شد؟

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل بنام دکترعلی خرم نیز می گوید:

موضوع کاملا روشن است که در سال های تحریم چه گذشت و چگونه نفت ایران به فروش رفت و هویت کسانی که ادعا می کردند به فکر مردم هستند اما در واقع جیب خود را پُر می کردند حداقل بر خیلی ها پوشیده نیست.

وی ادامه داد: «در آن زمان سیستم بسیار بسته بود و کسی حق ورود به چرخه فروش نفت را نداشت و اگر فردی می خواست وارد این چرخه شود باید مجوز می داشت تا نفت ایران را بفروشد و پول آن را تحویل دهد؛ اگرچه برخی ها نفت را فروختند و پول آن را هم تحویل ندادند.»
شرکت هایی در داخل و خارج دایر کردند که کار فروش نفت را انجام دهند و اگرچه ظاهر این اقدام دلسوزی برای کشور و مردم و دور زدن تحریم ها بود اما در واقع برای نفع شخصی چنین می کردند. بسیاری از کسانی که از ابتدای دولت روحانی جزو منتقدین وی و توافق برجام بودند و در این باره خیلی خیلی فعال عمل می کردند عموما دستی در کار فروش نفت داشتند و لذا مایل نبودند برجام به نتیجه برسد چون منافع خودشان به خطر می افتاد.

از این موضوع سفارت خانه ها و برخی رسانه های ما باخبر هستند اما چون چرخه، بسته بود افراد عادی خیلی از این موضوع خبر نداشتند. لذا باید گفت داستان بابک زنجانی شاید داستان بزرگی بود اما داستان های دیگری هم وجود دارد که ممکن است در آینده افشاء شود.

برجام دکان کاسبان تحریم را بست. حتی در سطح بین المللی نیز برخی کشورها از قِبَل تحریم ایران بهره های میلیاردی می بردند که در این سه سال جزو مخالفین توافق هسته ای بوده و هستند و حتی اوباما به این موضوع چند بار اشاره کرد که مخالفین برجام دارند کارشکنی می کنند.
 در داخل هم افرادی بودند که چون امین دولت نهم و دهم بودند توانستند مجوز فروش مخفیانه نفت را بدست آورند و 10 تا 20 درصد مبلغ را هم به عنوان کارمزد دریافت می کردند. آنها با ایجاد یک دفتر صوری به فروش نفت ایران اقدام می کردند و اکنون تلاش می کنند که تحریم ها لغو نشود.
دولت و وزارت نفت اسامی افراد را اعلام نمی کنند زیرا پیچیدگی هایی وجود دارد که تنش هایی ایجاد می کند و در سطح جامعه تنش ایجاد می شود. دولت به اندازه کافی مشکلات دارد که بخواهد بعد از برجام آنها را حل کند و اگر بخواهد درباره آنچه در دولت قبل اتفاق افتاده بجنگد فرصت حال و آینده را از دست می دهد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: