ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یادداشت سردبیری

در ج. اسلامی توان آموختن

درسی که روس ها گرفتند هست؟ 
 
 
 
 

 

پوتین و هیات حاکمه کنونی روسیه درس بزرگی از گذشته گرفته اند. این درس بزرگ، همانا ادامه گشایش فضای سیاسی کشور، طرد سانسور و بی خبر نگهداشتن مردم، پاسخگو بودن به مردم، طرح همه مسائل جامعه در رسانه های تصویری ومکتوب و پرهیز از تصمیم گیری پشت صحنه و دروغگوئی به مردم و یا سکوت در باره آنچه که مردم حدس می زنند است.

مصاحبه 3 ساعت و 40 دقیقه ای روز 14 اپریل (پنجشنبه) پوتین نشان داد که سیاست سهیم کردن مردم در تصمیمات و آگاه ساختن آنها نسبت به همه مشکلات و آنچه دربالا به آن ها اشاره شد، یک تصمیم قطعی در روسیه است. پیک نت تا کنون چندین بار دراین باره یادداشت هائی منتشر کرده و تاکید کرده است که فضای باز سیاسی در روسیه یک پدیده کم نظیر، بلکه بی نظیر است.

در طول مصاحبه 3 ساعت و 40 دقیقه ای پوتین و سئوالات متنوعی که مستقیما از سوی مردم طرح می شد و برخی آنها قطعا درگذشته ها خط قرمز بود، بارها جمهوری اسلامی و پاسخگو نبودن صاحبان قدرت و اختیار در برابر چشم و ذهن ظاهر می شد. رهبری که از سال 1358 تا هم اکنون حتی یکبار در یک مصاحبه مستقیم - حتی نه بامردم- ، بلکه با خبرنگاران حضور نیافته است. عده ای را هر چند روز و هفته ای یکبار به دیدارش می برند و او یکطرفه سخنرانی می کند. این درحالی است که او در جزئی ترین مسائل حکومتی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی مملکت دخالت دارد و دخالت می کند و مسئولین نهادهای مهمی مستقیما توسط او منصوب می شوند.

امام جمعه ها، هر هفته پشت میکروفن نماز جمعه قرار می گیرند و مانند رهبر، هرچه را به ذهنشان برسد می گویند و می روند تا هفته بعد که ماجرا تکرار می شود.  صدا و سیما تبدیل به منفورترین رسانه شده اما کسی پاسخگوی آن نیست. و این ماجرا تا پائین ترین سطوح حکومتی ادامه دارد و آنجا که سخنگوی دولت و یا خود رئیس دولت و یا دیگران هم وقتی می خواهد مصاحبه کنند، یا خود را از بیم عواقب و واکنش های رهبر و زیر مجموعه هایش سانسور می کنند و یا چنان در لفافه و به اشاره سخن می گویند که مردم چیزی از آن نمی فهمند. همین روش از جانب فرماندهان سپاه نیز دنبال می شود. سخنرانی می کنند، اما مصاحبه مستقیم با مردم خیر!

همه آنها بنام مردم حرف می زنند، اما مردمی در برابرشان قرار ندارند که سئوال کنند و حاصل این روشن همین بی اعتمادی مطلقی است که مردم به حکومت دارند و آن را از خود نمی دانند، صدا و سیما را بیگانه با خود می دانند، از کوچکترین روزنه استفاده می کنند و در یک انتخابات بشدت محدود شده، رئیس مجلس خبرگان را طرد می کنند، رای به رئیس شورای نگهبان نمی دهند، ماهواره را جانشین صدا و سیما کرده اند، روزنامه کیهان را تحریم کرده اند. سپاه و بسیج را روبروی خود میدانند و نه درکنار خود.

روس ها از گذشته درس های بزرگی گرفتند. حاکمان جمهوری اسلامی توان و هوشیاری آموختن این درس ها را دارند؟

آینده نشان خواهد داد. همچنان که در دوران حاکمیت فاجعه بار"یلتیسین" در روسیه نشان داد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: