قم شهری است که سالها در وضعیت سنتی باقی مانده بود، اما با
انقلاب به جریان جهانی وارد شد. تقریباً 197 قومیت مختلف وارد
قم شدهاند. برای مثال، ترکها به قم آمدند و هماکنون بخش
عظیمی از جمعیت قم را تشکیل میدهند. همینطور خارجیهایی که
به قم وارد شدهاند، چهرة یک شهر جهانیشده را به آن میدهند.
ما امروز سیاهپوستان، اروپاییها و آمریکاییهایی را در قم
میبینیم که به لهجة قمی صحبت میکنند. یعنی خارجیهایی در قم
حضور دارند، که در حال رفت و آمد به شهر و کشور خودشان هستند و
در عین حال قمی نیز شدهاند. از نگاه اقتصادی «دفتر مراجع شده
دفتر تجارت بینالملل!» برخی از آقازادههای مراجع از بزرگترین
تاجرهای شکر هستند. آقازادههای مراجع به اروپا و آمریکا رفت و
آمد دارند و تجارت میکنند و از اخبار اقتصادی و تجاری بهخوبی
مطلع هستند. سهامداران
مراکز اقتصادی و تجاری قم آقازاده ها هستند. در روز عاشورا
بیشترین آمار بازدید از سایتهای پورنوگرافی مربوط به شهر قم
است. رواج روابط جنسی خارج از خانواده، زنای محصنه و روابط
جنسی متقاطع و... در قم در حال افزایش. علت اصلی این پدیدهها
فاصلة طبقاتی است. بهویژه در میان طلبهها، ارتداد زیاد است؛
ارتداد به معنای از دست دادن امور تعبدی و ایمان. در آینده،
ارتداد از خود طلبهها آغاز میشود و این همان اتفاقی است که
در غرب هم برای کشیشها رخ داد و منجر به رنسانس شد. در
قم لائیسیته در حال رخ دادن است، فقط تلاش میشود پنهان بماند.
موجی که در مشهد ایجاد میشود سکولاریسم است. زیرا در مشهد
تعداد دانشآموختگان دانشگاهی بیشتر از قم است.
این برخی از نکاتی است که از خلاصه یک مصاحبه تحقیقاتی استخراج
کرده ایم. متن این خلاصه را در همین شماره پیک نت می توانید
بخوانید و لینک متن کامل آن نیز در پایان همان خلاصه قابل
دسترسی است.
به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet
@pyknet
پیک نت 9 اسفند |