www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 دی ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در میان طرفداران فیلترینگ

پیروزی کاربران تلگرام

عقل و هوشیاری را موجب شد؟

 
 
 
 

 

در مدتی که تلگرام فیلتر بود کاربران بسیاری برای اتصال به تلگرام مجبور به استفاده از انواع روش‌ها برای دور زدن فیلترینگ شدند؛ تا جایی که بنا بر آمار منتشر‌شده در وبسایت مادر‌بورد، میزان دانلود فیلترشکن سایفون ۱۶۵۰ درصد بالا رفت. این رشد روش‌های دورزدن فیلترینگ میزان کاهش فعالیت ایرانیان در تلگرام را جبران کرد. اما اینکه چقدر استفاده از فیلترشکن‌ها، VPN  و... در این زمینه مؤثر بوده؟

برای بررسی میزان فعالیت ایرانیان در تلگرام لازم است اطلاعاتی درباره میزان بازدید کانال‌ها، تعداد کانال‌های فعال، تعداد پست‌های منتشرشده و... داشته باشیم. این اطلاعات براساس داده‌های آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران به‌ دست آمده است.

ابتدا آمار روز جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ با جمعه مشابه آن پیش از اعتراضات اخیر مقایسه شد.

این مقایسه نشان میدهد  که ٤١,٥ درصد کاهش داشته است.  برای بررسی بیشتر و روزبه‌روز می‌توان آمار هرروز را وارد نمودار کرد و میزان تغییرات آن را سنجید.

تحقیقات یک استادیار علوم اجتماعی در مؤسسه اینترنت آکسفورد نشان میدهد، که علی‌رغم فیلترشدن تلگرام، تعداد کانال‌ها با همان نرخ قبلی رشد داشته است. تعداد پیام‌ها و مجموع بازدید‌ها ابتدا کاهشی حدود ۴۰ درصدی داشته اما رفته ‌رفته روند افزایشی به خود گرفته‌اند.

می‌توان گفت فیلترکردن پیام‌رسانی مانند تلگرام نتیجه چندان اثربخشی نداشته است و دیگر نمی‌توان با فیلترینگ سر راه دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

(خلاصه و نقل شده از "شرق")


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 دی

 
 

اشتراک گذاری: