www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 شهریور ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گرهی که با تدبیر باز می شود

به دندان نظامی نباید سپرد!

 
 
 
 

 

آنچه که در کردستان عراق با همه پرسی استقلال در شرف وقوع است، رویدادی مهم است. چه حکومت های منطقه با آن موافق باشند و چه مخالف. این رویداد اگر در ایران ناعاقلانه با آن روبرو شوند می تواند ما را به کام یک درگیری نظامی و چریکی در غرب کشور بکشاند. دولت ترکیه به یک متحد نظامی برای وسعت بخشیدن به سرکوب کردهای سوریه و ترکیه و حتی عراق نیاز دارد که نباید دنباله رو آن شد. ما به سابقه تاریخی ماجرای استقلال و خودمختاری و به انگیزه ها و شرایط کنونی که با استفاده از آن می خواهند در کردستان عراق همه پرسی استقلال برگزار کنند نداریم، زیرا بحث را باید از گذشته های دور در هر چهار کشور ترکیه و ایران و عراق و سوریه دنبال کرد و اشتباهات و جنایات را به یاد آورد. بدین ترتیب است که باید گفت گره (از جمله در ایران) بدست نظامی ها باز نمی شود و جنگ زرگری- روانی که رسانه های داخلی دراین زمینه می کنند هم بی فایده است. این جنگ زرگری- روانی می خواهد بگوید بارزانی از همه پرسی پشیمان شده و یا در آستانه پشیمان شدن است و یا امریکا و اسرائیل پس این همه پرسی اند. حتی اگر مورد آخر درست هم باشد (نقش امریکا و اسرائیل) باید سهم خود را در فراهم شدن چنین پذیرشی در کردستان (فعلا عراق) پذیرفت. بعنوان نمونه ای از بازی های پوچ رسانه های داخلی کشور در باره تق و لق شدن همه پرسی گزارشی است که روز گذشته خبرگزاری ایسنا منتشر کرد. خبر چنان تنظیم و با عنوانی منتشر شد که گویا بارزانی رهبر کردستان عراق برای عقب نشینی از همه پرسی چند شرط را مطرح کرده است. یعنی عقب نشینی محتمل شده است. درحالیکه در متن خبر آنچه بارزانی گفته از آن بوی عقب نشینی نمی آید.

در تمام این دوران حتی یکبار رسانه های ایران از این واقعیت چیزی ننوشته اند که در تمام کشورهای اروپائی که مهاجرین کرد ترکیه و ایران زندگی میکنند بزرگترین شور و هیجان در تائید همه پرسی شکل گرفته است و این بازتابی است از شوری که در کردستان چهار کشور یاد شده در بالا وجود دارد. به همین دلیل آغاز برخورد نظامی با همه پرسی - چه پیش و چه بعد از همه پرسی- یک پشت جبهه مقاومت در داخل خود این چهار کشور بوجود می آورد که کار را به جنگ داخلی می کشاند.

نه تنها توصیه می کنیم متن خبر ایسنا را در ستون اخبار خارجی این شماره پیک نت بعنوان یک نمونه از بیراهه رسانه های داخلی در ادامه سیاست های حکومتی بخوانید، بلکه آخرین نظر بارزانی که روز گذشته منتشر را نیز به نقل از سایت "سومریه نیوز" در همین شماره پیک نت منتشر کرده ایم و توسط همکار پیک نت در ترکیه "بهزاد دولت آبادی" تهیه شده است را هم بخوانید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: