ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 خرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روز به روز بانگ اعتراض بلندتر میشود

دکانی بنام "سهمیه"

که در ایران باید بسته شود!

 
 
 
 
 

آنها که در جنگ مجروح و مصدوم و ناپدید و اسیر شدند و زنده مانده اند حداقل اکنون از مرز 50 سالگی گذشته اند و آنها که کشته شده اند و دیگر به خانه باز نگشته اند نیز اگر زنده مانده بودند حداقل همین سن و سال را داشتند. بنابراین، سهمیه تحصیلی و یا استخدامی به آنها نمی رسد و به همین دلیل خانواده آنها را پیش کشیده اند برای سهمیه بخشیدن و این عمل اگر در ابتدا ضربه به سطح تحصیلات دانشگاهی و استخدامی زده بود حالا با اعتراض های روز افزون روبرو شده است. به این خانواده های میتوان کوپن مواد غذائی داد، میتوان حقوق ماهیانه داد، میتوان بلیت مجانی مترو و یا حتی سفر به کربلا و مشهد و... داد اما هیچ دلیلی وجود ندارد که به آنها سهمیه استخدام و تحصیل داده شود. از کجا که پسر و یا نوه فلان قربانی جنگ دارای ضریب دانایی لازم برای ورود به دانشگاه و یا دارای مشخصات کافی برای استخدام در فلان اداره و حتی استخدام برای حراست ها که در عمل شعبه های امنیتی حکومت هستند داد؟ و این همان اعتراض رو به گسترش کنونی است. این سهمیه بندی که هدف دیگری پشت آنست، سطح سواد دانشگاهی و تخصص استخدامی را بشدت پائین آورده است.

آن هدف دیگر که به آن اشاره شد، تبدیل این سهمیه ها به سیاهی لشکر حکومتی در دانشگاه ها و ادارات و راهپیمائی های حکومتی و بسیج سازی و در واقع چماق حکومتی ساختن در همه دانشگاه ها و سازمان های دولتی و استخدامی است و لاغیر. بقول معروف "گربه در راه رضای خدا موش نمیگیرد" و جمهوری اسلامی هم در راه خدا و برای خون شهدا سهمیه نداده و نمیدهد بلکه هدف همان است که در بالا اشاره شد. آیا 38 سال پس از جنگ با عراق هنوز می توان فاجعه سهمیه را ادامه داد؟ تمام شرایط می گوید خیر. حتی از درون همین سهمیه ای ها نیز بانگ همسوئی با اعتراضات عمومی برخاسته و در آینده بیش از امروز برخواهد خواست.

حالا قرار است برای خاتمه داد و یا سروسامان تازه دادن به این ماجرا مجلس وارد بحث و عمل شود و بازنگری سهمیه دانشجویان را وزارت علوم به مجلس واگذار کرده است. حتی وزیر علوم گفته که امیدوار است مجلس در سهمیه‌ها کمی تعدیل ایجاد کند و اضافه کرده که پنج درصد سهمیه ایثارگران از قبل در قانون پیش‌بینی شده و به همان صورت باقی خواهد ماند؛ صحبت ما بر روی میزان سهمیه‌هایی است که سال گذشته اجرا شده و امیدواریم این رقم امسال کمتر شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: