در حکومت هائی که افکار عمومی و سمت گیری آن برایشان اهمیت
دارد، جلوی آزادی مطبوعات و احزاب و همچنین نهادهای سنجش افکار
عمومی و بررسی علمی چرائی و چگونگی رویدادها را نمی گیرند.
این حکومت ها بجای اعدام درمانی، زندان درمانی، شکنجه درمانی،
دروغ درمانی و سانسور درمانی می روند بدنبال بررسی ریشه های
اجتماعی رویدادها و یافتن راه حل های علمی و دراز مدت. در
جمهوری اسلامی پس از چهار دهه هنوز بدنبال همان درمان هائی
هستند که به آنها اشاره شد. درباره تمامی پدیده ها و رویدادها.
نمی خواهند بدانند و بپذیرند که چرا مردم درانتخابات شرکت
نکردند، نمی خواهند بدانند و بپذیرند که راه حل مبارزه با
اعتیاد و فحشاء و الکل بگیر و ببند و اعدام نیست. نمی خواهند
بپذیرند که سازمان های مردم نهاد جاسوس نیستند و مقابله و
مبارزه با جاسوس و جاسوسی از مبارزه با این سازمان ها جداست .
جاسوس و جاسوسی در هر نهاد و بنیاد و سازمانی امکان پذیر است،
از جمله عالی ترین ارگان های حکومتی و یا نهادهای مذهبی و
روحانی. همین دو نگاه و دو روش متفاوت در حکومت ایران و مقایسه
آن با حکومت های دیگری که به روش آنها اشاره شد، درباره کشف
احتکار و قاچاقی که این روزها اخبار آن درباره وسائل مقابله و
مبارزه با کرونا در ایران جریان دارد صادق است. باید نخست
بررسی علمی شود که چطور ممکن است در یک جامعه پزشکان و
پرستاران آن با از خودگذشتگی به یاری ملت آمده و با کرونا
مبارزه کنند و از آن طرف عده ای تجهیزات مقابله با کرونا را
احتکار کنند و در بازار سیاه به دهها برابر قیمت بفروشند و یا
برای فروش قاچاقی به کشورهای همسایه صادر کنند. این پدیده یک
پدیده اقتصادی و حکومتی است اما از نظر اجتماعی، یک پدیده
جامعه شناسی. فرض کنیم به ایران حمله نظامی شود، آیا همین
دوگانگی نقش ستون پنجم دشمن را بازی نخواهد کرد؟ این بررسی
جامعه شناسی راه به همین دو گانگی در خود حاکمیت خواهد یافت و
میرسیم به این بیت از شعر مولوی که به ضرب المثلی در فرهنگ
ایرانی تبدیل شده است:
"ماهی از سر گنده گردد، نی ز دُم"
این فاجعه که در همین روزهای هراس و وحشت حاکم بر ایران، عده
ای بنام ماموران بهداشت و به بهانه تست کرونا به خانه های مردم
مراجعه می کنند و خانه را غارت و احتمالا صاحب خانه را مضروب و
دست بسته درگوشه ای از خانه زندانی، یک جنایت است، یک
کلاهبرداری و فریب و دزدی، اما قبل و یا همزمان با برخورد با
آنها نباید برای راه یابی به ریشه های این بی مروتی دست به
دامن جامعه شناسی و بحران شناسی شد؟ چرا در دوران جنگ میان
ایران و عراق شاهد این پدیده ها نبودیم و امروز با چنین وسعت و
سرعتی با آنها روبرو هستیم؟
به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet
@pyknet
پیک نت 3 مارس 2020 |