ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 آذر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصطفی تاج زاده

در انتظار دو تصمیم

یا مشت آهنین و یا آشتی ملی

 
 
 

 

 

بخش هائی از سخنرانی تاج‌زاده در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران:

ما همان اشتباه عصر مشروطه را تکرار کردیم و مقامی مادام‌ العمر، غیر پاسخگو و با اختیارات مطلق را در قانون اساسی آوردیم که اخیرا زمزمه موروثی‌ شدنش هم مطرح شده است. یک تفاوت مهم بین دهه نخست آن با سه دهه بعدی وجود دارد؛ در دهه اول، رهبر بر اکثریت مردم تکیه داشت، نه بر اقلیت آنها. به‌ همین دلیل از نظارت استصوابی و رد صلاحیت منتقدان و مخالفان حرفی و خبری نبود. رهبر انقلاب با یک پیام مردمی رای و نظر اکثریت را جلب می‌کرد. در دوره جنگ نظامیان نقش بیشتری در تعیین سرنوشت کشور ایفا می‌کردند، باوجود این بنیانگذار جمهوری اسلامی اجازه کمترین دخالتی در امور سیاسی و انتخاباتی را به سپاه و بسیج نمی‌داد، زیرا به رای اکثریت مردم متکی بود.

کمتر کسی فکر می‌کرد پس از سرکوب و بگیر و ببندهای ۸۸ دوباره در جمهوری اسلامی انتخابات با شکوه برگزار شود. با نرمش قهرمانانه رهبر در سیاست داخلی و خارجی در سال ۹۲، هم انتخابات زنده شد، هم تعامل با امریکا ممکن و برجام زاده شد. اشتباهات رهبر در هر دو زمینه داخلی و خارجی در سالهای ۹۴ و به ویژه ۹۶ به بعد، موجب یاس قشرهای وسیعی از ایرانیان از اصل انتخابات، نهادهای انتخابی و آینده کشور شده است. حکومت در حال حاضر در جمهوری اسلامی به دو بخش انتصابی، ثابت، غیرپاسخگو و قدرتمند از یک طرف و بخش انتخابی، متغیر، جوابگو و با محدودیت‌های روزافزون از طرف دیگر تقسیم شده است.

دولت پنهان برای یکدست کردن حکومت و حذف کامل نیروهای دیگر عجله دارد. هدف آن است که هنگام جانشینی، تمام نهادهای انتخابی و انتصابی در اختیار خودشان باشد تا انتقال دقیقا مطابق میل آنها انجام شود.

ترامپ غیرقابل پیش‌بینی و نامطمئن است. باوجود این راهی جز تعامل با دولت امریکا برای لغو تحریم‌ها نداریم.

پیام‌های هشداردهنده آقایان موسوی، خاتمی و کروبی و نیز بیانیه ۷۷نفر نشان داد که سبزها و اصلاح‌طلبان روایتی مستقل و متمایز از اعتراضات مردمی آبان ۹۸ و وضعیت آینده کشور دارند و تسلیم روایت حاکمیت و صداوسیما نمی‌شوند.

نظر و سلیقه اکثریت مردم را می‌خواهید بدانید؟ ببینید آنها خاطر چه کسانی را از روحانیون، نظامیان، هنرمندان، ورزشکاران، دانشگاهیان و ... عزیز می‌دارند.

🔸نصر بالرعب و حکومت بر پایه ترس در ایران کنونی جواب نمی‌دهد. جمهوری اسلامی باید براساس جلب اعتماد و رضایت و مشارکت شهروندان اداره شود. معیار مشارکت من در انتخابات امسال، تایید صلاحیت نامزدهای نهضت آزادی است. تایید آنان نشان می‌دهد حاکمیت پیام اعتراضات اخیر را گرفته و به سوی آشتی با ملت حرکت می‌کند. تداوم وضعیت موجود ناممکن است، بنابراین جمهوری اسلامی دو انتخاب استراتژیک بیشتر ندارد: "مشت آهنین" یا "آشتی ملی".


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: