ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 اردیبهشت  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نگرانی ها در هرات

ورود یک میلیارد دلاری

کالاهای ایران به افغانستان

 
 
 
 
 

 

منطقه دو غازان در تایباد به پل صادرات ایران به افغانستان تبدیل شده است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون میگوید: دو غازان مهم ترین بندر خشکی ایران است و سالانه بیش از یک میلیارد دلار انواع کالاها از جمله مصالح ساختمانی، میوه و مواد غذائی از گمرک مرزی دوغارون وارد افغانستان و بازارهای کشورهای همسایه می شود. صادرات ایران  به افغانستان 10 سال پیش تنها 100 میلیون دلار بود.

رئیس سازمان بازرگانی خراسان جنوبی نیز به خبرگزاری مهر گفته است که میزان صادرات کشور ایران به افغانستان 200 میلیون دلار بیش از یک میلیارد دلار است. (این آمار سوخت قاچاق از ایران به افغانستان را شامل نمی شود)

البته مقام های افغانستان می گویند: میزان صادرات ایران حتا بیشتر از آنست که مسوولین ایرانی ادعا میکنند؛ چرا که افزایش صادرات ایران سبب شده که کارخانه های کوچک تولیدی به ویژه در استان هرات در غرب افغانستان، تعطیل شوند. مصالح ساختمانی، فرش، مواد خوراکی، وسایل برقی و شوینده ها از مهم ترین اقلام صادرات ایران به افغانستان است. در تائید همین مسئله برخی از مقامات دولت افغانستان میزان صادرات ایران به افغانستان را بالغ به ده میلیارد دلار در سال میدانند.

معاون اتاق های تجارت افغانستان می گوید: ورود کالا از  پاکستان دشوار تر از ایران است و کیفیت کالاهای ایرانی نسبت به بعضی از کالا های پاکستانی بیشتر است و درعین حال ایران به افغانستان نزدیک تر است و این مجموعه دلائل باعث رشد صادرات ایران به افغانستان شده است.

عصمت وردک یکی از اعضای اتاق تجارت ولایت هرات با نگرانی از افزایش بی وقفه واردات از ایران می گوید: کارخانه های داخلی زیر فشار صادرات سقوط خواهند کرد.

(این همان نگرانی که عراقی  ها دارند و ورود کالا از ایران را محدود کرده اند. باحتمال زیاد افغانستان نیز همان روشی را اتخاذ خواهد کرد که عراق اتخاذ کرده است.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: