ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه با فاضل میبدی

امام جمعه ها چوب حراج

بر اعتبار روحانیت ایران زدند!

 
 
 
 
 

 

محمد تقی فاضل میبدی عضو محمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم است و بی شک مدارج تحصیلات دینی او از بسیاری از امام جمعه ها بیشتر است. او عضو مجمعی است که در همین شماره پیک نت بیانیه تحلیلی مهم آن را درباره بحران جاری در کشور می خوانید.

فاضل میبدی که استاد دانشگاه مفید (دانشگاهی که آیت الله اردبیلی بینانگذاری کرده) است در گفتگو با "جمهوریت" گفته است:

روحانیت پیش از انقلاب وعده‌های زیادی داد اما از آنجایی که نتوانست وعده‌هایش را به ویژه در بحث اقتصاد و عدالت اجتماعی محقق کند، نگاه مردم به آن‌ها عوض شد. بعد از جنگ هم که دیگر عذر و بهانه ای نبود و انتظار کاهش تورم و سامان بازار و حاکم شدن مسائل اخلاقی و کاهش آسیب های اجتماعی  در کشور میرفت، به هر دلیلی این موارد محقق نشد و مردم این را از چشم روحانیت می بینند. بخشی از نگاه بدبینانه مردم به روحانیت آن هم روحانیتی که در راس کارهای حکومتی است، ناشی از این مسائل است.

مسئله مهم دیگر فاصله طبقاتی ایجاد شده بین روحانیت است. گروهی از روحانیون به دستگاه‌های حکومتی راه پیدا کردند و وضع مالی خوبی پیدا کردند اما کثیری از این طلاب که مشغول درس هستند و تنها با شهریه حوزه زندگی می‌کنند. این گروه از طلاب وضع زندگی خوبی ندارند، یعنی طلبه‌ای که در قم درس می‌خواند عالی‌ترین شهریه‌ای که می گیرند ۲ میلیون تومان است، برخی در این بین با ماشین کار می کنند و برخی حتی سرایدار هستند تا زندگی شان بچرخد. منبر رفتن تنها دو ماه در سال است یعنی رمضان و محرم که آن هم در دو سال اخیر به خاطر موضوع کرونا بسیار کم شده است،  علاوه بر این در قدیم مردم خود جمع می شدند و پولی به طلبه و یا روحانی که منبر می رفت می دادند تا زندگی او بچرخد اما در سال های اخیر مردم یا پولی نمی دهند یا پول بسیار کمی می دهند چرا که می گویند روحانیون در هر دستگاه ردیف بودجه دارند و  وضع مالی شان خوب است. متاسفانه تعداد نهادهای مذهبی بسیار زیاد شده و هر کدام از این نهادها ردیف بودجه دارند و بودجه های زیادی می گیرند.

یکی از  مقامات دادگاه ویژه روحانیت به من می گفت به خاطر مسائل اقتصادی اختلافات خانوادگی در طلاب زیاد شده و زندگی هایشان رو به فروپاشی و طلاق رفته است. روحانیت و حوزه علمیه جایگاه سابق خود را از دست داد چرا که در کارهای حکومتی وارد شد و نتوانست مشکلات مردم را حل کند. علاوه بر این  خطبا بالای منبرها حرف هایی می زنند که فاصله مردم را با خود بیشتر می کنند، درست است که دوچرخه سواری و حجاب زنان ممکن است برای برخی مشکل تلقی شود ، اما امروز این ها مشکل مردم نیست که برخی آقایان  از اول تا آخر بالای منبر از زنان می گویند .

من نمی گویم روحانیت منزوی باشند اما در کارهای اجرایی دخالت نکنند و کارها را به دست متخصصین بدهند چرا که با این وضع نه روحانیت به اعتبار سابق خود برمی گردد نه مشکلات معیشتی مردم حل می شود.

همان طور که آیات عظام شبیری زنجانی و  صافی گلپایگانی در دیدار با  رییس جمهور تاکید کردند کار روحانیت درس و تحقیق و هدایت مردم است و درست مدیریت کردن کشور کار متخصص است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱ فوریه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: