ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 دی  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

کنفرانس سالانه پوتین در مسکو

تمرکز روی افغانستان و اوکراین

و پرش از روی مسائل داخلی

 
 
 

 

 

ولادیمیر پوتین به رسم سال‌های گذشته در آستانه آغاز سال نو میلادی در جمع چند صد روزنامه‌نگار که شمار آنها 600 تن (آنلاین و حاضر در کنفرانس) اعلام شده به پرسش‌های آنها درباره برخی مسائل عمدتا خارجی و کمتر داخلی پاسخ داد. او از پاسخ صریح به سئوالاتی که درباره مسائل داخلی روسیه مطرح شده خود داری کرد و همین مسئله موجب شد تا رهبر حزب کمونیست روسیه در یک سخنرانی تند وصریح، از پوتین و کنفرانس سالانه اش انتقاد کند. رهبر حزب کمونیست روسیه دولت این کشور را عامل اصلی فقر و عقب ماندگی و مسائل بغرنج اجتماعی مانند نابودی سیستم بهداشت و درمان، بازنشستگی، آموزش و ... اعلام کرد و ناتوان از مبارزه با الیکارش هائی که همچنان سرگرم غارت روسیه اند و ثروت های باد آورده خود را به خارج از روسیه منتقل می کنند. رهبر حزب کمونیست روسیه با صراحت گفت که پوتین از پاسخ به سئوالاتی که دراین زمینه مطرح شد خود داری کرد و عمدتا روی مسائل خارجی متمرکز شد.

دراین کنفرانس سالانه، پوتین در باره آماده شدن ارتش اوکراین به کمک ناتو برای حمله به شرق این کشورعلیه دو منطقه دونتسک و لوهانسک که جمهوری خلق دونتس" را تشکیل و اعلام کرده اند گفت:

از زمان پایان جنگ سرد ناتو مدام در تلاش برای گسترش نفوذ خود در شرق اروپا و نزدیکی مرزهای روسیه است. روسیه خواهان اجتناب از بالا گرفتن تنش و خواستار تعهد ائتلاف نظامی غرب برای خودداری از گسترش نفوذ خود در شرق است. روسیه گسترش نفوذ ناتو در شرق را غیرقابل قبول می‌داند. تضمین‌های امنیتی مورد درخواست مسکو ابتدای سال آینده در ژنو آغاز می‌شود و آمریکا نسبت به اغلب پیشنهادهای روسیه در این زمینه واکنش مثبتی نشان داده است.

در همین کنفرانس پوتین با اشاره به اوضاع وخیم اقتصادی افغانستان خواستار آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده این کشور در بانک‌های خارجی شد و گفت: «قبل از هر چیز، لازم است که دارایی‌های مالی افغانستان در بانک‌های خارجی، در درجه اول آمریکایی، آزاد شود تا کمک‌های بشردوستانه به طور کامل به مردم افغانستان ارائه شود.»

دارایی‌هایی که پوتین خواهان آزاد شدن آنها شد بالیغ بر 9 میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد شده است.

توسعه فناوری‌های تکنولوژی و مدرن‌سازی ارتش از دیگر نکاتی بود که پوتین از آنها بعنون راه‌های توسعه نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد و گفت: روسیه برای هر چالشی آماده است، اما هنوز کارهای زیادی برای امنیت ملی باید انجام شود. آنچه اکنون در حال رخ دادن است، تنش‌هایی است که در اروپا در حال گسترش است. در بوجود آمدن این تنش ها اروپا مقصر است. امروز ما در شرایطی هستیم که مجبور به تصمیم گیری هستیم. می‌خواهم دوباره تأکید کنم: ما هیچ چیز خاص و انحصاری نمی‌خواهیم. روسیه از امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در کل فضای اوراسیا حمایت می کند.

گسترش ناتو به سمت شرق پیامد سرخوشی پیروزی غرب در جنگ سرد و تحلیل نادرست از وضعیت در عرصه بین‌المللی است. مسکو به گام‌های غیردوستانه واکنش سختی نشان خواهد داد و تدابیر نظامی- فنی مناسب برای تهدیدها اتخاذ خواهد کرد. به ویژه - برای توسعه نظامی اوکراین توسط اتحاد آتلانتیک شمالی.

پوتین درباره به رسمیت شناختن طالبان گفت که روسیه تلاش می کند که تصمیممان در این خصوص با دیگر کشورها هماهنگ باشد. کشورهایی که بیشترین آسیب را به افغانستان وارد کرده اند باید به این کشور کمک کنند و ذخایر پول این کشور را آزاد کنند. نفوذ احتمالی برخی عناصر افراطی نمی تواند باعث ایجاد نگرانی و دلهره ما بشود. از جمله اینکه همچنان مقادیر زیادی مواد مخدر از خاک افغانستان خارج می شود و اینکه منشا 90 درصد مواد مخدر موجود در بازار جهانی تولید شده در افغانستان است. این امر ما را نگران می کند. به رسمیت شناختن ("طالبان") مربوط می شود، پیشرفت واقعیت ها. نیروهایی که در راس این کشور قرار گرفته اند باید نماینده همه گروه های قومی این کشور باشند. به عقیده من تنها این موضوع می تواند شرایطی را ایجاد کند که بتوان به برقراری ثبات در افغانستان امیدوار بود. آنچه اکنون باید انجام شود، کمک به مردم افغانستان است، و این باید قبل از هر چیز توسط کشورهایی انجام شود که چنین خسارات و آسیب های عظیمی را به اقتصاد افغانستان وارد کرده اند. کسانی که 20 سال در آنجا بودند و اقتصاد آن را نابود کردند، پیش از همه باید کمک کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  25 دسامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: