ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 دی  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 4 دی

باقری با دستور کار جدید

دوشنبه به وین باز میگردد

 
 
 

 

 

همه پیش بینی ها، هم در وین و هم در تهران مبنی بر تعویق مذاکرات وین تا آغاز سال جدید میلادی با یک مصاحبه وزیر خارجه روسیه "لاوروف" باطل از آب در آمد. او نخستین کسی بود که در مسکو اعلام کرد، دور جدید مذاکرات وین نه در سال آینده میلادی، بلکه پیش از پایان سال و در آخرین روزهای سالی که در آن هستیم برگزار خواهد شد. این خبر، آب پاکی را روی دست آن رسانه ها و تحلیلگران داخلی و خارجی ریخت که مذاکرات را شکست خورده تفسیر کرده و عمدتا روی سیاست های نظامی اسرائیل حساب باز کرده بودند. رسانه های خارجی به گونه ای درباره فعالیت اتمی و مذاکرات وین بی وقفه گزارش پخش می کنند که گوئی تنها مسئله مردم ایران با حکومت، فعالیت اتمی آنست. این درحالی است که برای اکثریت مردم ایران، شاید فعالیت اتمی در پایان سیاهه ای باشد که در دست و ذهن دارند. اگر جنجال سازی های دوران احمدی نژاد و رجز خوانی های فرماندهان سپاه و موشک پرانی های آنها با شعار "نابودی اسرائیل" نبود، ای بسا فعالیت اتمی ایران بسیار کم حاشیه تر و کم هزینه تر پیش رفته بود و تحریم ها روی سر مردم خراب نشده و جیب دور زنندگان تحریم را پر نکرده بود.

بهرروی، آنگونه که لاوروف در مصاحبه با شبکه خبری «راشا تودی» گفته است، دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ پیش از اتمام سال ۲۰۲۱ در وین آغاز خواهد شد و فرصت خوبی برای احیای برجام وجود دارد. متأسفانه طرف آمریکایی درحال تحریف واقعیت‌هاست. ترامپ از توافق‌های زیادی از جمله قطعنامه مربوط به برجام در شورای امنیت و خود برجام خارج شد و حالا امریکا می‌گویند ایران مقصر است. در واقع ایران بیش از یک سال، هیچ گامی خلاف تعهدات برجام برنداشت و به محض اینکه تصمیم ترامپ روشن شد، ایران پایبندی به برجام به شکلی متفاوت را شروع کرد و فقط تعهدات داوطلبانه خود را تعلیق کرد و بعداز آن‌ها اعلام کرد سانتریفیوژ‌های دارای فناوری‌های پیشرفته ‌تری را مورد استفاده قرار داده اما به محض اینکه آمریکا به توافق برگردد، ایران نیز همین کار را خواهد کرد.

پس از انتشار این مصاحبه، در ایران نیز اعلام شد که مذاکرات وین از روی دوشنبه 6 دیماه از سر گرفته خواهد شد. باید دید، باقری کنی با چه دستورکاری به وین باز می گردد و توان مذاکراتی او، با توجه به سوابق کمی که در فعالیت های دیپلماتیک دارد، برای قبولاندن دستور کاری که با خود به وین خواهد برد چقدر است. ظاهرا این دور از مذاکرات آنقدر مهم خواهد بود که دیگر هیات های مذاکره کنند، قید تعطیلات کریسمس و آغاز سال جدید میلادی را زده و همگی در وین جمع خواهند شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  25 دسامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: