ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 دی  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نگاهی به مصاحبه هاشمی طباء

رئیسی را نه مردم

و نه وزراء جدی نمی گیرند

 
 
 

 

 

مصطفی هاشمی طباء، دیگر به سن و سالی رسیده که هیچ قبائی برای خود نمیتواند بدوزد. نه نمایندگی مجلس و نه حضور در دولت و یا رئیس جمهور شدن. به همین دلیل زبانش را از قید ملاحظات رها کرده و این اواخر هر آنچه را لازم بداند می گوید. از جمله درباره دولت کنونی و اختلافات درونی آن و ناتوانی وزراء. او که سابقه وزارت را در کابینه هاشمی رفسنجانی و خاتمی داشته و پیش از آن در کنار میرحسین موسوی بوده میگوید:

در هر هیأت دولتی اختلاف ‌نظر بین وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان و برنامه همیشه وجود داشته است، اما دست آخر رئیس‌جمهور هنگامی که تمامی نظرات را بررسی می‌کند و اعضای هیأت دولت رأی می‌دهند، حکم نهایی را می‌دهد. در زمان آقایان هاشمی رفسنجانی؛ مهندس موسوی و آقای خاتمی که شخصا از نزدیک شاهدش بودم، اینچنین اختلاف ‌نظراتی وجود داشت. اما نهایتا این رئیس‌جمهور بود که باید تصمیم می‌گرفت.

در حال حاضر در دولت آقای رئیسی یک ترکیب جدیدی شکل گرفته است؛ یعنی علاوه بر وزرای اقتصادی و رئیس بانک مرکزی آقای رضایی به عنوان معاونت اقتصادی انتخاب شده‌ و از سوی دیگر آقای مخبر به عنوان نفر اول خط اقتصادی و تصمیم‌گیر انتخاب شده؛ این ترکیب یک کمی پیچیده شده و ممکن است آن حرف شنوی لازم که باید باشد، وجود نداشته نباشد و برخی افراد هم هر حرفی که می‌خواهند می‌زنند. آقای رئیسی درباره تیم اقتصادی برخورد جدی داشت و گفت مسائل اقتصادی باید از زبان مخبر بیان شود، اما اینکه چرا وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه یا معاون اقتصادی نباید حرف بزنند هم خودش حرفی است و به نظر می‌رسد هماهنگی لازم برای این ترکیب پیچیده سخت باشد و مدیریت آن قابل کنترل نباشد. به اعتقاد من حرف متفرقه نشانه این است از رئیس‌جمهور تمکین نمی‌شود و این امر شکل خوبی ندارد.

محسن رضایی در تیم اقتصادی خودش را بالاتر از سایر اعضای آن می‌داند و تصمیماتی را مانند پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی در دی ماه مطرح می‌کند که وزیر اقتصاد زمان را نامعلوم اعلام می‌کند استنباط‌های مختلفی می‌شود و این امر هم به نظر قوی می‌آید. درباره یارانه‌ها رئیس سازمان برنامه و بودجه باید صحبت کند؛ چرا که تخصیص اعتبارات از سوی رئیس این سازمان صورت می‌گیرد، اگر چیزی هم در دولت مصوب نشده باشد کسی نباید درباره‌اش حرف بزند و این هم به اعتقاد من یکی از اشتباهاتی است که اتفاق افتاده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  29 دسامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: