ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 دی  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 8 دیماه

پایان بحث عقب نشینی ایران

و آغاز بحث لغو تحریم ها

 
 
 

 

 

خوش بینی برای رسیدن به یک راه حل مورد قبول همه طرف های مذاکرات وین، از دهان اغلب مذاکره کنندگان، بویژه نمایندگان روسیه و چین و نماینده اروپا که همآهنگ کننده این مذاکرات است بیان می شود. این دور از مذاکرات که آن را دور هشتم معرفی کرده اند دوشنبه آغاز شد و فردا بمناسبت آغاز تعطیلات سال نو میلادی متوقف می شود. البته برای سه روز و از  دوشنبه دوباره از سر گرفته می شود.

عوامفریبانه ترین اخبار را مقامات ایرانی در باره این مذاکرات اعلام می کنند که دلیل آن تخریب هائی است که قبلا دردولت روحانی علیه برجام کرده اند و حالا نمیدانند آب ریخته را چگونه جمع کنند. انواع اسامی من در آوردی را کشف کرده اند تا نام "برجام" را دور بزنند و از آن مضحک تر، این که از لغو تحریم ها می گویند اما از تعهدات اتمی چیزی نمی گویند!

این درحالی است که اکنون آشکار شده که دور هفتم مذاکرات بر محور تعهدات اتمی ایران دور زده و نتایجی هم بدست آمده که اعلام نشده و دور جدید که از دوشنبه شروع شده بر محور لغو تحریم ها قرار دارد. مسئله ای به این سادگی را جرات نمی کنند به مردم بگویند و انواع پر حرفی ها را می کنند تا همین ماهیت مذاکرات دور هفتم و دور هشتم را نگویند. ظاهرا و براساس گفته رئیس جدید سازمان انرژی اتمی قرار است غنی سازی 60 در صد پذیرفته شود. یعنی بیش از آن را ایران تعهد میدهد که جلو نرود به این شرط که کمتر از آن را نخواهند به ایران تحمیل کنند. این توافق گام به گام جلو خواهد رفت، همچنان که لغو تحریم ها گام به گام جلو خواهد رفت. موشک و حضور منطقه ای هم از دستور کار برجام خارج است. این که چه مسئولیت هائی بر عهده روسیه دراین زمینه گذاشته خواهد شد هنوز معلوم نیست. در طرح اولیه برجام روسیه دریافت و تحویل اورانیوم ایران را برعهده گرفته بود. هنوز معلوم نیست هیات ایرانی نیز با استفاده از تعطیلات سال نو میلادی سفری سه روزه به ایران خواهد کرد و یا در همان وین می ماند. شاید تا پیش از تعطیل سه روزه مذاکرات، اشاراتی درباره توافق بر سر لغو تحریم ها نیز اعلام شود. آنها هم که نگویند و مردم هم که ندانند، بازار ایران زودتر از دیگران خواهد فهمید و حاصل این آگاهی نیز در نرخ دلار منعکس خواهد شد. فعلا "اولیانوف"، سرپرست تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات وین در توییتی خبر از "پیشرفت بی چون و چرا"ی مذاکرات خبر داده و نتایج کارگروه مسائل هسته‌ای را مفید اعلام  کرده است. او دقیقا ماهیت دوره هشتم را فاش کرد و نوشت: ما ناظر پیشرفت تردید ناپذیری بودیم و اکنون درباره لغو تحریم‌ها به نحو فعالانه‌ای رایزنی می‌شود. دیدار "مثبت و بسیار مفیدی" با سرپرست هیات های مذاکره کننده انگلیس، فرانسه و آلمان داشتم. توافق شده که روند تهیه پیش‌نویس برای دستیابی به توافق در اسرع وقت تشدید شود." بدین ترتیب از گزارش اولیانوف هم بر می آید که دور هفتم بر محور تعهدات اتمی ایران بوده و این دور، یعنی دور هشتم بر محور لغو تحریم ها. حاصل این دو دوره مذاکرات باید یک پیش نویس واحد برای اجرا باشد و متعاقب آن برجام کار رسمی خود را با حضور همه هیات های نمایندگی، از جمله امریکا از سر بگیرد که باحتمال بسیار با حضور وزرای خارجه کشورها خواهد بود.

ضمنا سرپرست هیات چینی که کمتر حرف می زند و بیشتر منتظر است ببیند اولیانوف چه می گوید نیز روزگذشته گفت: "تمرکز دور جدید مذاکرات وین بر محور لغو تحریم‌های ایران است و طرفین "متن مشترکی درباره رفع تحریم‌های ایران" را در دست تهیه دارند. حصول توافق تا پیش از ماه فوریه (بهمن) 2022 امکان‌پذیر است.

باقری کنی هم گفته است: قرار است تا پیش از توقف مذاکرات بمناسبت آغاز سال نو میلادی مسائل مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی ایران در دستور کار نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  29 دسامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: