ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۳ دی ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سردار صادق محصولی

"جبهه پایداری" حزبی که

یک فرمانده سابق سپاه رهبر آن شده

 
 
 

 

 

آیت الله مصباح یزدی که مدعی بود علامه است و اهل سیاست و حزب سازی نیست، در سالهای آخر عمرش جبهه پایداری  پایه گذاری کرد و از خود به یاد گار گذاشت و رفت. این جبهه دارای همان اندیشه های انجمن حجتیه است که البته خود را با زمان تطبیق داده است.

حالا یکسال از مرگ پدر معنوی این حزب می گذرد. در این یک سال علاوه بر مجلس که صندلی های زیادی به آنها رسیده، در دولت رئیسی هم نفوذ پررنگ دارد.

جای خالی پدر معنوی را چه کسی برای پایداری ها پر کرد؟ اولین گزینه ای که در همان روزهای ابتدایی نامش مطرح بود مرتضی آقاتهرانی بود، او که دبیرکلی این جبهه را به صادق محصولی واگذار کرده بود و روزگارش را در مجلس سپری می کرد نزدیکترین گزینه برای جانشینی بود اما عملکرد یک سال گذشته او نشان داد که وی از نفوذ مصباح یزدی برخوردار نیست. او گرچه در مجلس توانسته جوانان تندروی این جبهه را به خط کنند اما بعید به نظر می رسد بتواند آن نفوذی که مصباح یزدی در بین روحانیت خاصه روحانیت قم نشین داشت را بدست آورد. فعلا تحرکات درون جبهه بیشتر با هدایت و لیدری صادق محصولی که از سرداران قدیمی سپاه است خط دهی می شود.

جبهه پایداری طی چند سال اخیر به دو شاخه قم و شاخه تهران تقسیم شده است، گرچه اعضای این جبهه چندان قائل به این تقسیم بندی نیستند اما تحرکات درون جبهه حکایت از برخی اختلافات و تقسیم بندی های ضمنی دارد. فوت آیت الله مصباح تا حد زیادی شاخه قم پایداری یا همان حلقه پرتو را تضعیف کرد و در مقابل شاخه تهران با هدایت صادق محصولی قدرت گرفت. محصولی گرچه تلاش می کند تا یک چهره پشت پرده باشد اما در یک سال اخیر که جایگاه دبیرکلی را تصاحب کرده ظهور و بروز بیشتری در مناسبات سیاسی داشته است. سرداری که وقتی کودتای 88 شد، وزیر کشور بود و آمار تقلبی انتخابات را اعلام و احمدی نژاد را پیروز انتخابات اعلام کرد. وزارت کشور تحت وزرات او نخستین محلی بود که دستگیر شدگان 88 به آن منتقل شده و در زیر زمین آن شکنجه شدند.

به این ترتیب، جبهه پایداری عملا می رود تا مثل یکی از شرکت  های اقماری سپاه عمل کند و حزب روحانیون و مذهبیون دارای اندیشه های حجتیه در کنار سپاه و زیر چتر حمایت آن باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: