ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۳ دی ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دیدارهائی که این روزها روحانی دارد

مصاحبه داماد روحانی درباره

روزهای پس از ریاست جمهوری

 
 
 
 
 

 

روحانی از وقتی ریاست جمهوری را تحویل داده نه مصاحبه می کند و نه سخنرانی. در هیچ جمع و محفلی هم ظاهر نمی شود. تاکنون تنها خبری که از او وجود دارد، مصاحبه ایست که  کامبیز مهدی‌زاده داماد  وی با روزنامه شرق کرده است.

مهدی زاده دراین مصاحبه گفته است:

من در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، رئیس نخبگان و جوانان کشور‌های اسلامی و هم‌زمان عضو ستاد آقای روحانی بودم.  

شخصیت آقای روحانی این‌گونه نیست که در کنجی بنشیند و در خلوت خود باشد. ایشان همیشه در نظام بودند و در سیستم جزء چند نفر اول بودند. الان هم بیشتر وقت خود را به کار‌های مطالعاتی و پژوهشی می‌گذراند و خاطرات خود را می‌نویسد. جلسات روزانه هفتگی خودشان را هم دارند و البته وقت بیشتری را برای خانواده صرف می‌کند.

- حال و هوای آقای روحانی بعد از تحویل ریاست‌جمهوری در مرداد ماه چگونه بود؟

- ایشان به گونه‌ای هستند که خوشحالی یا ناراحتی خود را بروز نمی‌دهند؛ چون بالاخره کارکشته سیاست هستند؛ اما فشار‌ها از روی او برداشته شد و من این را در چهره آقای روحانی احساس کردم.

 ایشان با این سن صبح به دفتر خود می‌رفتند. اهل کوه‌رفتن هم هستند و برخی روز‌ها می‌دیدیم که از پنج صبح بیدار هستند، به کوه می‌رفتند و ساعت شش و نیم نیز صبحانه خود را خورده آماده رفتن به محل کار بودند. آقای روحانی خیلی اهل خواب نیستند. به شنا علاقه دارند. فوتبال‌های ملی را هم دنبال می کنند. و البته خیلی هم به لباس و ظاهر خودشان اهمیت می‌دهند. دکتر روحانی کلا آدمی جدی است، البته خیلی مهربان و دلسوز هستند. خیلی هم حاضرجواب هستند و این را در مناظره‌های انتخاباتی دیدیم. به هر حال ایشان شیخ دپیلمات هستند و از خصوصیات دیپلمات این است که در لحظه پاسخ طرف مقابل را بدهد.

- ولی آقای روحانی در مناظره سال ۹۲ چنان رقیب را زدند که دیگر نتوانست رئیس‌جمهور شود.

- آن هم فضای انتخابات بود و این هم بالاخره یک هنری است و هر کسی این هنر را ندارد.

- در زندگی شخصی هم این‌گونه حاضرجواب هستند؟

- بله، کلا ایشان انسان صریحی است. آقای روحانی این اعتقاد را دارند که وقتی یک شخص در یک پروسه زمانی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، بعد از آن نباید بگم‌بگم راه بیندازد. آقای روحانی به اعتقاد بنده بیش از آیت‌الله هاشمی دنیا دیده است.

- یعنی آقای هاشمی دنیا را ندیده بود؟

- نه، به این معنی که آقای روحانی خارج از کشور تحصیل کرده است و بیشتر در فرنگ بوده‌اند. همچنین در بحث مسائل دیپلماسی و روابط بین‌الملل خیلی بیشتر از آیت‌الله هاشمی به کشور‌های دیگر سفر کردند و به‌همین‌دلیل آقای روحانی بیشتر دنیا را دیدند. به هر حال آقای روحانی جعبه سیاه نظام است، ایشان مدت‌ها نفر دوم کشور بودند و همیشه منافع ملی برای او مطرح بوده است. اکنون هم کشور را فرد دیگری اداره می‌کند و آقای روحانی در حوزه دیگری مشغول هستند و مسائل را دنبال می‌کنند.

- اما این‌گونه استنباط می‌شود که آقای روحانی سکوت کرده‌اند، چون در این چند ماه مسائلی رخ داده و هجمه‌های زیادی به دولت ایشان شده است، ولی واکنشی ندارند. این سکوت خودخواسته است یا از جایی از او خواسته‌اند که سکوت کند؟

- هیچکس به آقای روحانی نگفته که ساکت باشد و چنین چیزی هم امکان ندارد. آقای روحانی در هشت سالی که رئیس‌جمهور بودند یک چهره مناسب از ایران در دنیا ترسیم کردند و اجماع جهانی علیه ایران را از بین بردند، هم به قدرت نظامی توجه کردند و هم به قدرت اقتصادی و بحث‌های معیشتی. ایشان تعادلی را در این زمینه‌ها حاکم کردند. روحانی یک کار بزرگ انجام داد که در تاریخ ماندگار شد و آن خارج‌کردن پرونده ایران از فصل ۷ شورای امنیت بود، سخنان اولاند در سال ۲۰۱۳ را کامل گوش دهید.

- شما خبر دارید آقای روحانی درباره مذاکرات جدیدی که در حال انجام است چه نظری دارند؟

- دوستان شاید نخواهند اسمی از برجام ببرند، اما همه می‌دانند که این مذاکرات هم ادامه راهی است که آقای روحانی در دولت خود ترسیم کردند. به هر حال آمریکا رئیس روابط عمومی دنیاست....

- به قول آقای روحانی کدخداست.

- حالا من مصداق کدخدا را در اینجا به کار نمی‌برم، ولی رئیس روابط عمومی دنیاست و با غول‌های اطلاع‌رسانی که دارد ایران‌هراسی راه می‌اندازد، اما آقای روحانی و تیم مذاکره این را شکستند. ما باید قدر سرمایه‌های خود را بدانیم. آقای دکتر صالحی سرمایه این کشور است و در MIT درس خوانده است، الان مدیران ما کجا درس خوانده‌اند. آقای عراقچی، آقای ظریف و آقای لاریجانی سرمایه نظام هستند. جایگاه شورای نگهبان محترم است، اما به لحاظ مصداق و تشخیص موارد نقدی جدی داریم. اتفاقی که برای آقای لاریجانی افتاد و او را ردصلاحیت کردند اصلا مناسب نبود،

-آقای روحانی چندی پیش با مقام معظم رهبری دیدار داشتند؟

- بله، دیدم که برخی سایت‌ها که من اسم «خناسان» روی آن‌ها گذاشته‌ام، نوشته‌اند که اصلا جلسه خوبی نبوده است. بیان این سخنان توهین به جامعه روحانیت است. همچنین در شبکه‌های مجازی دیدم که آقای سلیمی‌نمین صحبت‌هایی درباره این دیدار مطرح کرده بودند که خیلی خنده‌دار بود. اتفاقا دیدار آقای روحانی و مقام معظم رهبری جلسه‌ای بسیار صمیمی بوده است. دکتر روحانی زمانی هم که رئیس دولت بودند هر هفته خدمت ایشان می‌رسیدند و گزارش می‌دادند. جلسه اخیر هم بیشتر از یک ساعت بوده و در یک فضای صمیمی و دوستانه برگزار شده است. به هر حال دوستی و ارتباط آقای روحانی و مقام معظم رهبری به سال‌ها قبل برمی‌گردد و اینجا اعلام می‌کنم که این دوستی ادامه‌دار خواهد بود. تمام احکام آقای روحانی را مقام معظم رهبری داده‌اند و این دو نفر ارتباطشان همیشه صمیمی بوده است، اما برخی خناسان در دور دوم ریاست‌جمهوری تلاش کردند این ارتباط را خراب کنند، ولی موفق نشدند و نخواهند شد.

- گفته می‌شود که آقای روحانی در این جلسه گلایه‌هایی داشته‌اند.

- اصلا چنین مسائلی مطرح نشده، آقای روحانی مرد گلایه نیستند که بروند و از شخصی گلایه کنند. یک دیدار خیلی خوب و برای احوال‌پرسی بوده و مثل همیشه درباره مسائل کلان کشور نیز صحبت شده است، آن هم با احترامی که آقای روحانی به‌عنوان یک پدر برای مقام معظم رهبری قائل هستند. دیدار خیلی خوبی هم بوده است. آن مراسمی که دوم آبان برگزار شد و مسئولان به مناسبت کنفرانس وحدت اسلامی به حسینیه امام خمینی رفته بودند، مقام معظم رهبری از آقای روحانی دعوت کرده بودند که حضور پیدا کنند. هر وقت هم در خانه جمع می‌شویم، ایشان از خاطرات خوب خود با مقام معظم رهبری و مرحوم هاشمی و امام تعریف می‌کنند.

- در این مدت آقای روحانی با دیگر بزرگان مثل آقای خاتمی هم دیدار داشتند؟

- بله، جلساتی داشتند، تا آنجا که می‌دانم با آقای لاریجانی و سیدحسن خمینی دیدار داشتند. درباره آقای خاتمی و آقای ناطق‌نوری اطلاع ندارم که جلسه داشتند یا نه، اما افراد مختلف از همه طیف‌ها به دیدار او می‌آیند و درِ دفتر آقای روحانی همیشه باز است.

- با اعضای دولتشان مثل آقای جهانگیری و آقای ظریف همچنان جلسه دارند؟

- بله، حدود دو هفته پیش با آقای جهانگیری جلسه داشتند و با اعضای کابینه نیز هر هفته به صورت انفرادی و گروهی دیدار دارند. به هر حال این‌گونه نیست که آقای روحانی خانه‌نشین شده باشد و مثلا آشپزی بکنند، ایشان یک فرد سیاسی هستند و دوست دارند که این جلسات هم ادامه داشته باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اندیشه اعتدال حذف‌ شدنی نیست و هیچ‌کس هم نمی‌تواند اعتدال را حذف کند.

- بسیاری از افرادی که به آقای روحانی رأی دادند از خیلی از عملکرد‌های او راضی نیستند و می‌گویند مطالباتی مثل گشایش‌های سیاسی و رفع حصر اتفاق نیفتاد، فکر می‌کنید چرا این‌گونه نشد؟

- شرایطی که آقای روحانی کشور را تحویل گرفت، شرایط خاصی بود. بحث ایران‌هراسی و تحریم وجود داشت، اما تیم دیپلماسی کار را عزتمندانه به سرانجام رساندند. سؤال من این است اگر برجام بد است، چرا دوستان از آن بیرون نمی‌آیند؟ آتش‌زدن آن را هم که بلد هستند. به این نکته توجه کنید، هم‌اکنون در دولت آقای رئیسی، پنج رئیس‌جمهور وجود دارد و همه آن‌ها می‌گفتند اگر ما انتخاب شویم تحول ایجاد می‌کنیم، اما اکنون می‌بینیم حتی قیمت مرغ هم پایین نیامده است. با فیلم‌بازی‌کردن و نمایش نمی‌توان کشور را اداره کرد. مگر همین دوستان نمی‌گفتند در زمان آقای صالحی در رآکتور هسته‌ای سیمان ریختند، پس چرا یکباره این سیمان‌ها از بین رفت؟ مگر چنین چیزی می‌شود؟ این‌ها بی‌اخلاقی‌هایی بود که در زمان دولت آقای روحانی انجام شد. متأسفانه یکی از معضلات کشور ما چاپلوسی و تملق‌گویی است که به کشور آسیب رسانده است.

- قبول دارید اتفاقاتی که در آبان ۹۸ بعد از گرانی بنزین افتاد یا حرف آقای روحانی که گفت من هم صبح جمعه از گران‌شدن بنزین خبردار شدم، مردم را از روحانی دلسرد کرد؟

- من اگر چیزی بگویم خواهند گفت که چون داماد آقای روحانی است چنین حرفی را زد، اما زمان نشان خواهد داد که عملکرد ایشان چگونه بوده است. در زمینه بنزین به نظر بنده نحوه عملیاتی‌شدن و اطلاع‌رسانی می‌توانست خیلی بهتر باشد. مردم امسال شرایط کنونی را دیدند و سال بعد هم شرایط را خواهند دید. من همیشه با آقای روحانی واقع‌بینانه صحبت کرده‌ام و انتقاد هم کرده‌ام، در روزنامه شما یادداشتی نوشتم که دولت نه واعظی توانمند دارد و نه افراد آشنا به سیاست.

در همه دولت‌ها جوانان ابزار انتخاباتی شده‌اند یعنی واقعا به جز این چهره‌های تکراری افراد دیگری نداریم؟ جانشین‌پروری در کشور ما فراموش شده است. الان یک فضای خالی بزرگ مدیریتی وجود دارد، قانون بازنشستگی را خیلی‌ها با گرفتن مجوز دور زدند. خیلی‌ها از جوانان می‌ترسند، چون نگران هستند جای آن‌ها را بگیرند.

- اما آقای روحانی هم هیچ‌گاه از وزیر زن استفاده نکرد....

- البته در سمت معاون رئیس‌جمهور، سفیر یا فرماندار از چند خانم استفاده کردند، ولی قبول دارم که مطلوب نبود، به خود آقای روحانی هم این را گفتم که حداقل باید دو یا سه زن وزیر در کابینه باشد. الان هم در دولت جدید چنین چیزی را نمی‌بینید. اکنون همه مشاوران که باید تجربه داشته باشند و تصمیم‌سازی کنند جوان هستند، اما ۶۰ ساله و ۷۰ ساله‌ها در کار اجرائی هستند درصورتی‌که باید این اتفاق برعکس باشد. شما تحصیلات کابینه ایشان را با دیگر کابینه‌ها مقایسه کنید، سطح دانش و بینش آن‌ها بسیار بالا بود و خیلی از آن‌ها جایزه بین‌المللی گرفته بودند.

- از آقای حسین فریدون برادر آقای روحانی خبر دارید؟ الان کجا هستند؟

- من یک نکته درباره این داستان‌ها که رخ داد بگویم؛ خط قرمز آقای روحانی کابینه و اطرافیانش نبود. ایشان گفت هر شخصی، حتی اگر پسر، برادر و دامادم خطایی کردند با آن‌ها برخورد کنید و این را هم در عمل نشان داد. خط قرمز آقای روحانی منافع ملی بود نه منافع شخصی و خانوادگی. من اطلاعی از آقای فریدون ندارم، چون با ایشان در ارتباط نیستم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: