ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۴ دی ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

انگیزه های تظاهرات مسلحانه روزهای اخیر در بغداد

"مقتدا صدر" سیاستمداری

که ایران و امریکا را سرکار گذاشته!

 
 
 

 

 

طی دو روز، شبه نظامیان عراقی در بغداد دست به مانورهائی زدند با هدف ترساندن مقتدا صدر و عقب نشینی او از تصمیمی که برای تشکیل دولت در این کشور گرفته است. البته یک از این مانورهای نظامی- خیابانی بمناسبت سالروز ترور قاسم سلیمانی در بغداد برگزار شد. بویژه که رئیس جمهور به پارلمان عراق دو هفته وقت داده تا تشکیل جلسه داده و تکلیف تشکیل دولت را تا 9 ژانویه تعیین کند.

نشریه "میدل ایست آی" در ارتباط با تصمیم مقتدا صدر به تشکیل دولتی مستقل نوشت:

روز ۲۹ دسامبر، چهار مرد برای صرف ناهار در نجف در خانه پدر مقتدی صدر جمع شدند. هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح، قیس الخزعلی، فرمانده جناح مسلح شیعه یعنی عصائب اهل الحق و فالح الفیاض، رئیس گروه شبه نظامی حشد الشعبی مقتدا صدر آنها را برای ناهار دعوت کرده بود تا دیدگاه های خود را برای تشکیل دولت با آنها در میان بگذارد. مهمانی ناهار چندین ساعت طول کشید اما آن چهار تن نتوانستند با مقتدا صدر به تفاهمی دست یابند. احتمالا همین شکست در مذاکرات از انگیزه های اصلی تظاهرات خیابانی و مسلحانه روزهای اخیر در بغداد بوده است.

مقتدا صدر در انتخابات پارلمانی اخیر عراق ۷۴ کرسی بدست آورده و پیروز اصلی این انتخابات است. فتح، شاخه سیاسی گروه‌های مسلح نزدیک به ایران، یکی از بزرگترین بازندگان انتخابات بود. نامزد‌های ائتلاف این جناح تنها ۱۷ کرسی به دست آوردند که کمتر از نیمی از کرسی‌هایی بود که در انتخابات قبلی کسب کردند.

صدر همچنان بر تشکیل یک دولت اکثریت سیاسی که شامل تعدادی از نیرو‌های شیعه که در انتخابات پیروز شدند و نه همه آنها، اصرار دارد.

برای رویارویی با صدر، نیرو‌های شیعه بازنده به رهبری جناح‌های نزدیک به ایران، «چارچوب هماهنگ کننده نیرو‌های شیعه» را که یک تشکیلات سیاسی قدیمی بود، احیا کردند. اما نمایندگان صدر آن را قبل از انتخابات تحریم کردند.

به گفته یکی از رهبران سیاسی شیعه، یکی از تاکتیک‌هایی که صدر از آن استفاده می‌کند، پیشنهاد واگذاری مسئولیت‌های تشکیل دولت و رفتن خود به اپوزیسیون است.

یکی از رهبران ارشد شیعه‌ی نزدیک به ایران به میدل ایست آی گفت: نیرو‌های شیعه از تشکیل دولت صدر و همچنین از رفتن او به سمت مخالفان می‌ترسند. رفتن صدر به سمت مخالفان به این معناست که دولت بعدی هرگز پایدار نخواهد بود و ممکن است پس از چند ماه یا هفته سقوط کند.

صدر مخالفان خود را به خوبی می‌شناسد. او با نقاط قوت چارچوب هماهنگی شیعیان عراق آشناست، اما مهمتر از آن نقاط ضعف آن را می‌داند.

مالکی، عامری و خزعلی همگی می‌خواهند به عنوان رهبر ارشد نیرو‌های شیعه عراق مرتبط با ایران دیده شوند. این رقابت فرصتی را به صدر داده است تا سعی کند عامری، خزعلی و فیاض را از متحدان خود دور کند. خزعلی که آرزوی رهبری جناح‌های مسلح شیعه و ائتلاف فتح را دارد، با عامری، رهبر فتح مشکلات واقعی دارد. همچنین بین عصائب اهل الحق تحت رهبری خزعلی و سایر گروه‌های مسلح شامل کتائب حزب الله بر سر رهبری، نفوذ و درآمد اختلافاتی وجود دارد. از سوی دیگر، فیاض از زمان ترور ابومهدی المهندس، که بزرگترین حامی فیاض بود، در ژانویه ۲۰۲۰ به ضعیف‌ترین حلقه در بین تمام نیرو‌های شیعه مرتبط با ایران تبدیل شده است.

سه بازیگر قدرتمند شامل واشنگتن، تهران و مقامات مذهبی در نجف تاکنون در ارتباط با تشکیل دولت در این کشور مواضع خود را اعلام نکرده و اقدامی انجام نداده اند. بازی هنوز کاملا محلی است و مقامات مذهبی نجف نیز هنوز مواضع خود را را اعلام نکرده اند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۴ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: