ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۲۲ دی ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 21 دیماه

نظر معاون وزارت خارجه روسیه فصل الخطاب است؟

موافقت ایران و امریکا

با عقب نشینی گام به گام

 
 
 

 

 

همه شواهد حکایت ازآن دارد که متن سند تفاهم در مذاکرات وین زودتر از آنچه پیش بینی می شد انتشار خواهد یافت. هیات نمایندگی جمهوری  اسلامی، از پروازهای اولیه پائین آمده و روی بامی که ممکن بود نشسته است. امریکا نیز علیرغم خبرها و تحلیل های برخی خبرگزاری های خارچی که عمدتا متاثر از خواست ها و تبلیغات اسرائیل عمل می کنند و رسانه های ایرانی خارج کشور که عقلشان را بدست این رسانه ها سپرده اند،(نمونه آن جنجالی که بر سر دیدار نماینده روسیه با نماینده امریکا در بوق کردند!) می خواهد به تفاهم دست یافته و جلسات برجام با حضور مستقیم امریکا آغاز شود. روز گذشته معاون وزارت خارجه روسیه "رباکوف" دقیق ترین خبر را از مذاکرات وین داد. نظری که بسیار شبیه همان نظری است که درهفته اول آذرماه نشریه "وال استریت جورنال" به آن اشاره کرد و بلافاصله در پیک نت 6 آذر منتشر شد. 

معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته گفت: «احتمال رسیدن به راهکاری در وین برای احیای توافق هسته ای افزایش یافته است. احتمالا رویکرد گام به گام مبتنی بر عمل متقابل، برای احیای برجام مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به تعیین ضرب الاجل برای تصمیم گیری در این زمینه ضرورت ندارد.»

"وال استریت ژورنال" در هفته اول آذرماه نوشت: امریکا و ایران عملا بر سر طرح عقب نشینی «کم‌ برای کم» تفاهم کرده اند. بموجب این طرح ایران بخشی از فعالیت‌های اتمی خود را تعطیل و عقب نشینی می کند و امریکا نیز بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌کند. گویا اسرائیل از این توافق خبر دارد و با آن مخالف است زیرا آن را در خدمت اهداف اتمی ایران میداند. اروپائی ها معتقدند طرح "کم برای کم" به ایران و امریکا زمان بیشتری برای دستیابی به یک توافق هسته ای دائم و گسترده تر خواهد داد. در طرح "کم برای کم" صحبت از طرح های موشکی و فعالیت منطقه ای ایران مطرح نیست و همین نکته مورد اعتراض اسرائیل است. همچنین امریکا و جمهوری اسلامی بر سر کاهش نیروهای نظامی ایران در سوریه نیز به توافق هائی دست یافته اند که اگر این ادعا واقعیت باشد، چنین توافقی بدون نظر مساعد روسیه و دولت سوریه صورت نگرفته است.»

متن گزارشی که در پیک نت منتشر شده را میتوانید در شماره 27 نوامبر (6 آذر) بخوانید.

عبدالهیان وزیر خارجه ج. اسلامی نیز که به کشور پادشاهی عمان سفر کرده بود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "الجزیره" گفت: مذاکرات در مسیر درست قرار دارد و در این مورد سهم اصلی را ابتکارات ایران بر سر میز مذاکره دارد. غرب (بخوانید امریکا) تعلل می‌کند. ضمنا هفته آینده دیپلمات‌های ما در نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده مستقر می‌شوند که این یک نشانه مثبت و خوب است. (احتمالا بخش دیگری از تفاهم با امریکا و عربستان سعودی برای خاتمه یافتن جنگ یمن)

 عبداللهیان درباره ابتکارات ایران با صراحت سخن نگفت اما این جمله او که "ما خواهان لغو تحریم های مرتبط با برجام هستیم" یکی از آن ابتکارات مورد اشاره باید باشد، زیرا تاکنون صحبت از لغو همه تحریم ها، حتی تحریم های دوران ترامپ که بی ارتباط با برجام بود و حتی آزاد سازی فوری 10 میلیارد دلار پول ایران بود!

عبداللهیان اضافه کرد: ما خواهان تضمین و تعهداتی هستیم که بموجب آن حداقل فروش نفت ایران و واردات ارز در سیستم بانکی کشور ما بدون هیچ مشکلی انجام شود. از نظر ما هر زمان که طرف های مقابل به تعهدات برجام باز گردند، آن زمانی می توانیم اعلام کنیم به یک توافق رسیده ایم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: