ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۲۹ دی ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

93 در صد تجمعات اعتراضی صنفی و کارگری است

طرح در دستور کار مجلس

برای آزادی تجمعات اعتراضی

 
 
 

 

 

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس از طرحی سخن گفته که درمجلس برای قانونی شدن تجمعات مطرح است. او گفته است:

 آمار تجمعاتی که در کشور، چه در سال گذشته و چه در سال جاری برگزار شده آمار قابل توجهی است. بیش از ۹۳ درصد این تجمعات، تجمعات صنفی و کارگری بوده است. مشکلاتی هم در جریان این تجمعات پیش آمده، مثلا در تجمع اصفهان مشکلات جدی پیش آمد، با وجود صبر و بردباری که در ابتدا هم مردم و هم دستگاه حکومتی از خود نشان دادند، بعد از آن به خشونت تبدیل شد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتراض مردم را به رسمیت شناخته است و اصل ۲۷ می‌گوید تجمعات آزاد است مگر اینکه مخل اسلام و مسلحانه باشد، یعنی قانون اساسی تنها همین دو قید را گذاشته است. ما در تدوین یک طرح برای تجمعات تلاش کردیم. ممکن است دستگاه دولتی بنا به نگرش و با معیارهای خودش مانع از برگزاری اجتماعات شود، این ربطی به مساله مجوز و اجازه ندارد؛ مثلا دستگاه بگوید که این تجمع با اسلام در تعارض است یا بیم اخلال و مسلحانه بودن می‌رود. ما برای این هم یک فرجام‌خواهی را در طرحی که در دست داریم منظور کردیم که متقاضی برگزاری یک تجمع می‌تواند مراجعه کرده و طرح دعوی کند و بعد فرماندار یا بخشدار که با برگزاری تجمع مخالفت کرده باید پاسخگو باشد و دلایل و مستندات خود را ارائه کند و هر چه که آن هیات به نتیجه رسید، هم برگزارکننده تجمع و هم مقام اجرایی، ملزم به تمکین و تبعیت از آن هستند. این جزو ضمانت‌هایی است که برای استیفای حقوق مردم داریم در طرح مورد بحث منظور می‌کنیم.

قانون اساسی ما ابعاد بسیار مترقی دارد و بسیار با نگاه روشن به موضوعات نگریسته است که بعضی از ابعاد آن مانند این اصل ۲۷ طی سال‌های بعد از تصویب قانون مغفول مانده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: