ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3  اذر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

منافع ملی ایران حکم می کند

مذاکرات وین نه تنها می تواند

بلکه باید به تفاهم بیانجامد! 
 
 
 
 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی جهانی به تهران رسیده و سرگرم مذاکره با مقامات است. شورای حکام اتمی امروز تشکیل جلسه میدهد و ایران و فعالیت های اتمی آن دردستور کارش است. دعوت از رئیس سازمان انرژی اتمی در آستانه تشکیل جلسه شورای حکام، آشکارا اقدامی فوری برای جلوگیری از صدور قطعنامه ای علیه ایران و رفتن پرونده اتمی ایران مانند دوران احمدی نژاد به شورای امنیت سازمان ملل است. تا یک هفته دیگر، مذاکرات وین نیز از سر گرفته خواهد شد و اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی که تاکنون تمام اظهار نظرهایش به نوعی در حمایت از ایران بوده روز گذشته گفت:

«هنوز فرصت برای احیای برجام وجود دارد. دشوار است که پیش‌بینی کنیم مذاکرات وین چقدر طول خواهند کشید. ما باید تا زمان بازگشت ایران به وین و گوش دادن به موضعش، صبر کنیم.

ارزیابی محتاطانه من یک هفته پیش از سرگیری مذاکرات وین بر سر برجام باید با یک جمله تکمیل شود: با توجه به این ‌که خطرات بسیار  زیاد است، مذاکره‌کنندگان موظف به موفقیت هستند.»

پیام دیپلماتیک اولیانوف در این اظهار نظر، بیشتر خطاب به ایران است تا طرف های دیگر مذاکره کننده. عقب نشینی ایران از غنی سازی 60 درصدی کنونی نه عاقلانه است و نه ممکن، اورانیوم 20 درصدی فلزی را هم می توان متوقف کرد و حتی زیر نظارت سازمان انرژی جهانی برُذ. در این صورت ایران چیزی از دست نمیدهد و نباید تسلیم جنجال سازی های روزنامه کیهان شد. همچنان که نباید تسلیم شانتاژهای دولت اسرائیل شد. اساسا به دولت اسرائیل مربوط نیست که ایران فعالیت اتمی دارد، مگر اسرائیل به کسی تاکنون حساب پس داده که چه فعالیت اتمی داشته و دارد؟

مهم ترین چانه زنی در مذاکرات وین، تسلیم نشدن در برابر خواست کنترل فعالیت موشکی و منطقه ای ایران است. این چانه زنی به ورزیدگی دیپلماتیک و مانورهای زیرکانه نیازمند است تا بتوان از شکست برجام که خواست موکد اسرائیل است جلوگیری کرد و اجازه نداد کشورهای منطقه از بیم ایران اتمی به دامن اسرائیل بیفتند. این استراتژی اسرائیل در منطقه است. واقعیت اینست که مذاکرات کنونی بسیار دشوار است، بویژه مانور سیاسی برای جلب اعتماد کشورهای منطقه و کاستن از فعالیت ها و حضور سپاه قدس درکشورهای منطقه. در باره یمن نیز ایران میتواند مستقل از مذاکرات وین با عربستان سر میز مذاکره بنشیند و مسئله یمن را در چارچوب یک دولت وحدت ملی حل کند. مخالفت با بسیاری از سیاست های جمهوری اسلامی بویژه سیاست های آن در داخل کشور، هرگز نباید به معنای ندیدن منافع ملی ایران، غفلت از ضرورت قدرت نظامی ایران و تسلیم جنگ تبلیغاتی اسرائیل و امریکا باشد. اگر ماجراجویان داخلی و عوامل نفوذی در میان آنها، فرصت داده بودند، شاید کار فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی به شرایط کنونی نمی انجامید. همین ماجراجویان و عوامل نفوذی در میان آنها موشک با شعار نابودی اسرائیل بر بدنه موشک آن را هوا کردند، همانها در تهران و مشهد به سفارت و کنسولگری عربستان حمله کردند و همانها دهها و صدها حادثه مهم داخلی و خارجی آفریدند که هیچکدام در چارچوب منافع ملی ایران نبود. همانگونه که اولیانوف تقریبا با نگرانی گفته، باید مذاکرات وین به موفقیت بیانجامد و هیات نمایندگی ایران نیز باید با طرحی واقع بینانه و مصمم به تفاهم و شکستن تحریم ها راهی وین شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 نوامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: