ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9  اذر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نامه سرگشاده دانشجویان عدالتخواه

جایگاه علمی آقایانی که هیات

امنای دانشگاه تهران شده اند چیست؟

 
 
 
 
 

 

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران حسابشان از حساب دفتر تحکیم وحدت جداست. آنها از دانشجویانی هستند که هر از چند گاهی به دیدار رهبر برده می شوند و گهگاه دراین دیدارها انتقادهائی را از اوضاع مطرح می کنند. حتی این جمع دانشجوئی نزدیک به "قدرت" نیز از تصمیماتی که دولت رئیسی برای دانشگاه تهران گرفته نه تنها ناراضی بلکه عصبانی اند و نامه زیر را خطاب به "محمدعلی زلفی گل" وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشته اند:

 

با سلام و احترام

 

با توجه به انتصابات جدید شما و منصوب کردن آقایان قالیباف، زاکانی، ساداتی نژاد، اسماعیلی، صادقی مقدم و مصلی نژاد به عنوان هیئت امنای دانشگاه تهران و همچنین انتصاب آقای فرهاد رهبری به عنوان ریاست کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه تهران لازم دیدیم که نکات مهمی را خدمت شما عرض کنیم و از چنین انتصابات ناشایستی به پیشگاه‌تان شکایت بریم.

بر هیچ کس پوشیده نیست تصدی این سمت‌ها نیازمند جایگاه علمی بالاست و این مناصب، منصب‌هایی هستند که قرار است در آن‌ها سیاست‌گذاری‌های علمی رخ دهد و مشخص کند دانشگاه تهران به عنوان یکی از مهمترین دانشگاه‌های کشور چه مسیری را پیش رو خواهد داشت؟

اما متاسفانه در بین منسوبین شما هیچ چهره شاخص علمی پیدا نمی‌شود که اندک درکی نسبت به سیاست گذاری علمی داشته باشد. نه تنها هیچ کدام از منسوبین شما چهره موجّه از نظر علمی نیستند بلکه تقریباً همگی آنها در سطوح بالای سیاسی کشور هستند. قطعاً خودتان می دانستید که سپردن دانشگاه به دست صاحبان قدرت حاصلی جز تباه شدن علم و دانش ندارد. وقتی کسانی که در سطوح بالای قدرت قرار دارند این بستر وجود دارد که دانشگاه را به گونه‌ای هدایت کنند که قدرت خودشان حفظ و تایید شود. علم داشتن و چنین عمل کردن از موارد خیانت است.

بار دیگر ترکیب اعضا را مرور می‌کنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو شورای نگهبان و یک ابر سرمایه دار. اگر این ترکیب را به هر کس نشان دهید ذره ای به ذهنش خطور نمی‌کند که این هیئت امنا یک دانشگاه و آن هم دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی در کشور هستند.

مسئله دیگری که بسیار حائز اهمیت است، چند شغله بودن اعضای این هیئت است. به طور مثال چطور یک رئیس مجلس به آنها مسئولیت و مشغله فکری و وظیفه سنگین می تواند به دانشگاه و مسائل آن فکر بکند؟ بماند که چند شغله بودن خود مذموم است و شائبه غیرقانونی بودن دارد و سیطره یک فرد بر چندین مسئله مهم بسیار فسادآور و نامناسب است. چنین انتصاباتی یعنی دانشگاه تهران قرار نیست به دانشگاه علمی و درجه اول بدل شود و قرار است پایین و پایین‌تر رود.

نکته‌ای که بسیار با اهمیت است فرایند رسیدن به چنین انتصاباتی است. انتصاب شدن جناب آقای عباس مصلی نژاد خود علامت‌ تعجبی در ذهن ما ایجاد کرده است. کسی که در صلاحیت علمی اش برای کسب هیئت علمی دانشگاه محل سوال است چطور چنین منصبی که به مراتب با اهمیت‌تر است را به چنگ آورده است؟ آیا این موضوع به سرمایه بیکران جناب مصلی نژاد ارتباط دارد یا نه؟ بهتر است در این خصوص شفاف‌سازی شود. از این دست شائبه‌ها در مورد بقیه افراد هم کم نیست. این شائبه ها تا زمانی که دانشجویان به عنوان اصلی ترین مخاطبان انتساب شما هیچ جایگاهی در تصمیم‌گیری تان داشته باشند ادامه خواهد داشت. آیا درست است که در انتصابات مربوط به دانشگاه، دانشجویان دانشگاه در فرایند انتخاب شدن هیئت امنا ایشان هیچ نقشی نداشته و صرفا قربانیانی دست انتصابات نابجای جانب‌تان باشند؟

متن روبرو مربوط به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان است که مربوط به هفته گذشته است:« آن چیزی که اشکال دارد مهاجر فرستی است. به بنده گزارش دادند در برخی دانشگاه‌ها عناصری هستند که جوان نخبه را تشویق می‌کنند به ترک کشور؛  -من صریح می‌گوییم- که این خیانت است. این دشمنی با کشور است... اینکه ما یک جوانی را نسبت به آینده کشور ناامید کنیم، دلسرد کنیم، آینده را تلخ و سیاه به او نشان بدهیم که او برود و مهاجرت کند، این را من واقعا یک خیانت می دانم که بایستی دنبال کنیم

حال خوب است جنابعالی خود را با این جملات مورد قضاوت قرار دهید. آیا با این انتصاباتی که داشتید آینده را برای جامعه دانشجویان دانشگاه تهران سیاه و تلخ نکرده‌اید؟ آیا این حرکت شما مصداق تشویق به مهاجرت نیست؟ آیا منصوب شدن سیاسیون و اصحاب ثروت به مناصب علمی در دانشگاه، دانشجو را از آینده علمی‌اش در دانشگاه، مایوس نمی ‌کند؟ ما چنین انتصاباتی از سوی شما را اساساً غیر اصولی می دانیم از شما می خواهیم که انتصابات جدید تان را لغو کنید و به دنبال چهره هایی باشید که به واقع لیاقت کسب چنین منصبی را داشته باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 نوامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: