ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10  اذر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 10 آذر

مذاکره کننده مهم نیست

لغو تحریم ها مهم است!

 
 
 

 

 

مذاکرات اتمی در وین، می رود تا به نتایجی ختم شود که نخستین دستآورد آن آغاز لغو تحریم ها و برداشته شدن فشار اقتصادی از روی مردم ایران است. اظهار نظر برخی از مقاماتی که از جلسات مذاکره بیرون آمده اند، خلاف آن تبلیغات یک سویه برخی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور است که هنوز هم آشکارا تمایل دارند مذاکرات به شکست بیانجامد. آنها همزمان با پخش تفسیرهایی که درجهت این تمایل و سیاست است، بی وقفه نظرات اسرائیل که علیه این مذاکرات و آمادگی حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران است را پخش می کنند. حمله ای که در صورت وقوع، تنها تاسیسات اتمی ایران را در بر نمی گیرد و می رود تا مهم ترین تاسیسات زیربنائی ایران را نابود کند و ایران را حداقل 50 سال به عقب باز گرداند و این تازه جدا از عوارض اتمی است که در ایران باقی می ماند: زمین های سوخته، انسان های معلول، نوزادان معلول و ...

شواهد نشان میدهد که تیم مذاکره اتمی که این بار بی کم و کاست و بدون کوچکترین ابتکار عملی، تابع دستورات رهبر و بیت رهبری است، با عزم رسیدن به تفاهم، با طرحی موافقت کرده و یا در حال مذاکره برای موافقت با طرحی است که نخستین بار نشریه وال استریت جورنال آن را تحت عنوان "کم برای کم" خبر آن را پخش کرد. یعنی یک طرح برای عقب نشینی دو طرف. امریکا و ایران. یک گام لغو تحریم ها و یک گام تفاهم اتمی در چارچوب برجام. البته حدس زده می شود و منطقی نیز هست که هم امریکا و هم دیگر اعضای مذاکره کننده با سطح غنی سازی ایران که اکنون به 60 درجه رسیده موافقت کنند و ایران نیز در این مرز باقی مانده و نظارت بر آن را بپذیرد. این توافق و تفاهم بر سر اورنیوم 20 درصدی فلزی هم می شود. یعنی توقف ایران در نقطه ای که اکنون هست. گام های بعدی احتمالا مربوط به تولیدات موشکی ایران است که اگر برچست اتمی به آن زده نشود، هیچ قدرتی نه باید و نه میتواند ایران را مجبور به توقف تولید آن کند. حتی اگر ایران موشک به کشورهای دیگر صادر کند، چنان که هیچ کشور اروپائی از دیگر کشور اروپائی که در جهان سلاح می فروشد سئوال نمی کند. شاید اگر از ابتدا نیز فرماندهان سپاه و امثال احمدی نژاد سیاست ها و سخنان تبلیغاتی  را دنبال نمی کردند امروز اینگونه روی فعالیت موشکی ایران حساسیت وجود نداشت. ایران تحریم تسلیحاتی بود و به همین دلیل ضعیف ترین ناوگان هوائی را در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه دارد و این حق طبیعی ایران بود و هست که برای دفاع از تمامیت ارضی کشور متکی به موشک شود. اگر جلوی زیادگوئی های فرمانده سپاه گرفته شود، شاید "ایران هراسی" در منطقه کاهش جدی پیدا کند و جای آن را نوعی مناسبات اقتصادی و سیاسی منهای گرایش ها و اعتقادات مذهبی بگیرد. با این تمهیدات می توان تا حدودی از شتاب کشورهای منطقه برای پیوند با اسرائیل کاست. فعلا و در این مرحله، نشانه های دلگرم کننده ای برای لغو تحریم ها و بازگشت امریکا به میز مذاکرات اتمی وجود دارد. نشانه هائی که فاصله ای بسیار با خواب و خیال های کلاهک اتمی در بخشی از حکومت ایران و بویژه در میان فرماندهان سپاه و برخی روحانیون دارد. باید از حساسیت های جهانی و منطقه ای کاست. هفته گذشته پاکستان یک موشک "کروز" را پرتاب کرد و هیچ کشوری صدایش در نیآمد. ایران میتواند بدون جار و جنجال فعالیت های اتمی خود را در حد آرژانتین و یا برزیل و یا افریقای جنوبی پیش ببرد، اما چنین نمی شود زیرا آن را با شعارهای تبلیغاتی و برخی سیاست های منطقه ای مخلوط کرده است. آن نشانه های امیدوار کننده ای که از گفته های برخی مقامات مطلع از مذاکرات وین میتوان استنباط کرد و زمین تا آسمان با مفت نویسی های روزنامه کیهان و منفی بافی های رسانه های پرنفوذ فارسی زبان خارج از کشور ندارد چنین است:

اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین: درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها منطقی است. نمایندگان ایران انعطاف ‌پذیری خوبی در رابطه با برخی مسائل مهم نشان داده اند.

نتیجه مذاکرات کارگروه هائی که تشکیل شده دستور کار اصلی را تشکیل خواهد داد.

باقر کنی معاون وزارت خارجه و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران: خوشبختانه لغو تحریم‌های آمریکا مورد اتفاق نظر دیگر اعضا قرار گرفته است. ما همچنین خواهان تضمین‌هایی هستیم که نشان دهد دولت آمریکا و دیگر دولت‌های عضو برجام نمیتوانند از برجام خارج شوند و تحریم های جدید علیه ما اعمال شود.

نکته مهم درباره تیم ایرانی مذاکرات اتمی  که اکنون درجریان است، آنست که این تیم، مذاکرات را از همان مقطعی ادامه داده که تیم مذاکرات دولت روحانی آن را طی 6 جلسه پیش برده بود. این بی خردی محض است که در یک کشور، نتوان از همه تجربه ها؛ دانش ها و ابتکارات بسود منافع ملی استفاده کرد. از جمله و در همین ارتباط، بهره گیری از دانش و تجربه ظریف و عراقچی و روحانی. رهبر جمهوری اسلامی که خود سکان اصلی را بدست دارد اگر توانسته باشد دست همه آنها را در دست یکدیگر بگذارد تا ایران را از شرایط کنونی عبور دهند، کاری خردمندانه انجام داده است. مسئله، ایران است و نه مخالفت با بسیاری از سیاست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی که در جای خود محفوظ است و نمی توان و نباید به بهانه آن، با اسرائیل وامریکا همسو شد. حتی اگر در ایران بمب اتمی ساخته شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 1 دسامبر ۲۰۲۱

 
 

اشتراک گذاری: