ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22  اذر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با محمد غرضی

مردم از رئیسی استقبال نکرده

و موفقیت او تقریبا ممکن نیست؟

 
 
 

 

 

ارزیابی مهندس محمد غرضی، وزیر اسبق پشت و تلگرام و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 96 ارزیابی زیر را در گفتگو با "خبرآنلاین" از دولت رئیسی و آینده آن ارائه داده است:

 

دولت، هنوز در درس اول است و درس‌های دوم و سوم مانده و نمی‌توان از او املا گرفت. آقای رئیسی عضو دولت نبودند و تنها مشکلات دولت را شنیده‌اند و در حال یادگیری مشکلات دولت هستند؛ بنابراین در مقطع بیش از ۱۰۰ روزی که از دولت رئیسی گذشته، زمان مناسبی برای قضاوت کردن نیست. مشکل اصلی آقای رئیسی این است که همکارانش و کابینه او هم اکثرا تجربه حضور در دولت و سابقه وزارت ندارند؛ بنابراین تا برنامه‌های شان به مرحله حل مشکلات مردم برسد، طول می‌کشد، زیرا دولتمردان، ابتدا باید کار کردن در دولت را یاد بگیرند.

همین که آقای رئیسی در باره اعضای کابینه اش خیلی صحبتی نکردند، نشانه این است که این نوع گرفتاری‌ها برای دولت دردسر می‌شود. قاعدتا، اگر وزرا و اعضای کابینه از قوم وخویشِ خودشان را سر کار بیاورند، به وجه و چهره دولت سیزدهم و حتی دولت‌های قبلی، لطمه بزرگی خواهند زد، زیرا مردم فکر می‌کنند دولت‌های پیشین نیز همین رویه را داشته اند و فامیل‌های خود را سر کار آورده اند و این نگاه منفی را به دولت‌های بعدی هم گسترش می‌دهند.

ایشان در دوره رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، اصولگرا بودن خود را تایید و تکذیب نکرد. اما او سال‌های سال در دستگاه قضایی بوده و به همین دلیل دراصولگرایی ایشان شکی نیست و این واقعیت حتی برای مردم عادی هم احراز شده است.

بنده سال‌های سال در حوزه مسکن فعال بودم و سازمان نظام مهندسی را من تشکیل دادم. من از مطلع‌ترین افراد در حوزه مسکن هستم. فکر می‌کنم عزیزانی که راجع به مسکن صحبت می‌کنند، مسائل مسکن را نمی‌شناسند.

در هیچ کدام از پیشنهاد‌های دولت در زمینه‌های اجتماعی از طرف مردم استقبال نشده. در زمینه مسکن این عدم استقبال که روشن است و در موارد دیگر نیز به مرور زمان مشخص می‌شود که کار‌ها و پیشنهاد‌های دولت کارشناسی نیست و از آن‌ها استقبالی نخواهد شد.

این یکدستی قدرت، کمکی به اصولگرا‌ها نمی‌کند. مانند زمان اصلاح‌طلب‌ها. در زمان خاتمی همه نهاد‌ها در اختیار اصلاح‌طلب‌ها بود و قوه قضاییه نیز با دولت آقای خاتمی همراهی می‌کرد، اما نهایتا، روند به نفع دولت نشد. این که لقمه را بزرگ بگیریم، هضم آن را مشکلی می‌کند. این همه قدرت را در اختیار گرفتن، نتیجه خوبی نخواهد داشت. باید با کار کارشناسی اقبال مردم را به دست آورد که امری غیر ممکن است.

اصولگرا‌ها، وظیفه بسیار بسیار بزرگی بر دوش دارند و می‌بینیم که جریان اجتماعی هم خیلی از آن‌ها استقبالی نمی‌کند. استدلال من این است که با معیار قرار دادن وضعیت اجتماعی و رویکرد مردم به دولت، احتمال موفقیت دولت در حل ابرچالش‌ها و چالش‌های ملی، تقریبا، غیرممکن است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 دسامبر ۲۰۲۱

 
 

اشتراک گذاری: