ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28  اذر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 28 آذر

ایران و امریکا

علاقه ای به ادامه تنش ندارند

 
 
 

 

 

از روز روشن تر است که که مذاکرات اتمی در وین، این بار مطلقا با هدایت رهبر جمهوری اسلامی پیش برده می شود و هیات مذاکره کننده ایران کوچکترین اختیاری برای تصمیم گیری ندارد و ای بسا اساسا توان و اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را هم ندارد. با توجه به همین واقعیت، با آنکه در پایان این هفته اعلام شد طرفین مذاکره بر سر یک پیش نویس مرکب از پیش نویس هیات مذاکره کننده دولت روحانی و چند پیشنهاد اصلاحی تیم مذاکره کننده کنونی به تفاهم رسیده اند و تمام زمینه های یک توافق فراهم است، هیات ایرانی درخواست توقف چند روزه برای استراحت در  ایران را داد که معنای آن بازگشت به ایران و کسب اجازه است. این درحالی است که هم رئیس هیات ایرانی و هم طرفین مذاکره معتقدند می توان بسرعت به تفاهم رسید و دفتر مذاکرات را بست و وارد مذاکرات مستقیم برجامی با حضور امریکا شد.

در همین مورد اولیانف رئیس هیات روسه گفت: مذاکرات بعدی می‌تواند آخرین دور باشد. من خوش بینانه چنین احساس می‌کنم که هشتمین دور رایزنی‌ها به منظور احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند آخرین و البته طولانی‌ترین مذاکرات باشد.

برخی هیئت‌های نمایندگی کشورهای غربی نیز همین خوش بینی اولیانف را تکرار کرده و گفته اند که به نتیجه دور بعدی مذاکرات امیدوار هستند و دلیلی برای شکست مذاکرات نمی‌بینم، اگرچه هر گونه حرکت یا سخن غیرمحتاطانه‌ای می‌تواند اوضاع را پیچیده کند و همه تلاش‌های انجام شده را بی‌اثر سازد.

باقری کنی هم،  گفته است: ۱+۴ با رویکرد ایران که در پیش‌نویس مطرح کرده ایم، موافقت کرده اند. اکنون دو پیش‌نویس در برابر خود داریم، 1- لغو تحریم‌ها و 2- بازگشت به تعهدات اتمی. دور بعدی مذاکرات (منظور پس از بازگشت از ایران و گرفتن دستور کار) بر مبنای این دو پیش‌نویس خواهد بود.

از سوی دیگر "آنتونف" سفیر روسیه در آمریکا نیز گفته است: ایالات متحده و ایران در جستجوی راه حلی برای مساله احیای برجام اند و حداکثر انعطاف را ازخود نشان میدهند. ما اطمینان داریم که هم ایران و هم آمریکا هیچ علاقه ای به تشدید تنش ها ندارند. به همین خاطر از همه طرف ها دعوت می کنیم حداکثر انعطاف را ازخود نشان دهند و سهم خود را  در یافتن راه حلی قابل قبول برای یکدیگر ادا کنند


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 دسامبر ۲۰۲۱

 
 

اشتراک گذاری: