ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29  اذر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ادامه نقش میانجیگری عراق

خروج سفیر ایران از یمن

گامی در جهت صلح با عربستان؟

 
 
 

 

 

مقامات جمهوری  اسلامی در ماه های گذشته چهار بار با مقامات عربستان دیدار و مذاکره کرده اند. این دیدارها و مذاکرات برای کاهش تنش بین دو کشور و رفتن به سوی مناسبات عادی است. وزیر خارجه عربستان هفته گذشته گفت که بعد از دیدار چهارم، هنوز دیدار تازه ای انجام نشده که کوتاهی از ایران است زیرا ما (عربستان) همچنان آماده ادامه مذاکرات هستیم. تردید نیست که جنگ یمن مهم ترین موضوع مورد مذاکره جمهوری اسلامی و عربستان است و تا برای این جنگ راه حلی یافت نشود، مذاکرات هم به نتیجه نخواهد رسید. شاید تاخیر برای پنجمین دور مذاکرات نیز به همین مسئله باز گردد. یعنی عقب نشینی هائی از سوی جمهوری اسلامی در یمن و سپس ادامه مذاکرات.

بدین ترتیب است که بازگشت به ایران و یا خروج و یا اخراج ناگهانی نماینده و یا سفیر جمهوری اسلامی از یمن معنایی مرتبط با مذاکرات ایران و عربستان پیدا می کند.

"انصارالله" یمن که تشکل حوسی های شیعه 4 امامی یمن است درباره خروج سفیر جمهوری اسلامی از یمن مدعی شده که این خروج به دلیل وضعیت سلامتی سفیر بوده و ایشان طی تفاهمی میان ایران و عربستان و با واسطه عراق با یک هواپیمای عراقی به ایران منتقل شده است.

چند نکته: نخست آن که عراق واسطه چهار دور مذاکرات جمهوری اسلامی وعربستان بوده، دوم سفیر در صورت مریض بودن و یا مریض شدن خیلی عادی می توانست از همان طریق که سلاح به یمن رسانده می شود به ایران بازگردانده شود و نیازی به پادرمیانی عراق و اجازه عربستان نبود. سوم نقش عراق در این میان چیست که هواپیما بفرستد و سفیر ایران را از یمن به تهران ببرد؟ مگر این نقش، در ادامه نقش عراق در میانجیگری میان ایران و عربستان و برداشتن گامی عملی برای مصالحه بین دو کشور بر سر جنگ یمن باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 دسامبر ۲۰۲۱

 
 

اشتراک گذاری: