ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 آبان  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بدون بهانه مذاکره را ادامه بدهید

وزیر خارجه روسیه

به "در" گفت که "ایران" بشنود!

 
 
 

 

 

وزیر خارجه روسیه که او را بدلیل حضورش طی سالهای طولانی در راس وزارت خارجه روسیه میتوان شیخ الرئیس وزرای خارجه جهان دانست، در تازه ترین اظهار نظر کوتاه و دیپلماتیکش، رو به کشورهای اروپائی عضو برجام اما در حقیقت رو به ایران گفت:

«مسکو مخالف هرگونه تغییر در توافق هسته‌ای با ایران است.»

در کشاکشی که ترامپ بر سر برجام راه انداخته بود، مدعی بود که باید فعالیت موشکی ایران در برجام گنجانده می شد و امریکا طالب توافق تازه ای با ایران است که این فعالیت و همچنین محدود ساختن حضورش در منطقه نیز در آن گنجانده شود. این جنجال به جائی نرسید و ترامپ از برجام خارج شد و دور تازه ای از تحریم های سنگین علیه ایران آغاز شد. با روی کار آمدن بایدن و دمکرات ها، دیگر آن خواست های ترامپ نه تنها مطرح نشد بلکه امریکا خود را متعهد به همان برجامی اعلامی کرد که پیش از لغو آن توسط ترامپ وجود داشت. اما از اینسو، یعنی از سوی ایران خواست هائی مطرح است که برخی از آنها می تواند منطقی باشد و منطبق با عبور چند ساله و برخی بهانه. آنچه منطقی است آنست که طی این سالها ایران به اورانیوم 60 در صدی دست یافته و حتی اورانیوم 20 در صدی فلزی، بنابراین پس دادن و یا از بین بردن آنها و بازگشت به سال 2015 نه منطقی است و نه شدنی. بنابراین، اگر تغییری در برجام بخواهد صورت گیرد، قبول موقعیت اتمی امروز ایران است نه موقعیت 6 سال پیش. آنها که غیر منطقی و بهانه است، تعهد سپردن امریکا برای خارج نشدن از برجام و یا نزدن زیر توافق جدید است. بقیه مسائل، یعنی لغو تحریم ها و آزاد شدن پولهای توقیف شده ایران تقریبا دست یافتنی است. درباره فعالیت موشکی و حضور مستقیم و یا غیرمستقیم نظامی در سوریه و چند کشور دیگر منطقه نیز جدا از برجام و توافق اتمی میتوان به توافق هائی رسید و تعهداتی سپرد و به جنجالها خاتمه بخشید و فکری برای شکم مردم ایران کرد.

بنابراین، آن اظهار نظر وزیر خارجه روسیه که در تمام این سالها نقش متحد ایران را در گفتگوهای برجامی داشته، کمتر متوجه اروپائی ها و امریکا، بلکه متوجه ایران است که خواست های ناشدنی را مطرح نکند و بازگردد پای میز مذاکره.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول نوامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: