ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 آبان  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بدخشان تخته پرش حمله طالبان به تاجیکستان

تاجیکستان همسایه ای که

نگران حکومت طالبان است

 
 
 

 

 

روزنامه پراودا چاپ مسکو، گزارشی درباره مناسبات طالبان با کشورهای همسایه افغانستان نوشته که ترجمه خلاصه ای از آن را می خوانید:

تاجیکستان، بیش از هر کشور دیگری که با افغانستان همسایه است، از آینده حکومت طالبان در همسایگی خود (افغانستان) می ترسد. درحالیکه رهبران تاجیکستان احتمال تهاجم طالبان به کشورهای همسایه را محتمل می دانند، برخی از همسایگان افغانستان با دادن کمک‌های انسان دوستانه و وعده‌های اجرای پروژه های متنوع، در پی پیدا کردن زبان مشترک با طالبان هستند. تاجیکستان معتقد است حاکمیت طالبان، ایجاد اتحادیه آسیای مرکزی برمحوراسلام گرایی افراطی را در آینده‌ امکان‌ پذیر خواهد کرد. بر همین اساس مانورهای نظامی کشورهای عضو پیمان جمعی در این جمهوری برگزار شد. وزیر دفاع تاجیکستان میگوید با حاکمیت طالبان در افغانستان گروه‌های تروریستی به سلاح های زیادی دست یافتند و مواضع خود را بشکل قابل توجهی تقویت کرده اند و شرایط را برای تبدیل افغانستان به سکوی پرشی جهت دخالت در منطقه مهیا می کنند.

روزانه بین 500 تا 600 نفر تلاش می‌کنند تا از مرز افغانستان گذشته و خود را به تاجیکستان برسانند. تعداد پناه جویان تا به حال به بیش از 15 هزار نفر رسیده و در میان آنها کسانی هستند که با اهداف تروریستی تقاضای پناهندگی کرده اند.

در ماه اکتبر، مهدی ارسلان (ملقب به محمد شریف اف) رهبر گروه انصارالله، آمادگی خود را برای حمله به جمهوری تاجیکستان اعلام کرد. سازمانی که عمدتا از شهروندان تاجیک تشکیل شده است و با تهاجم به ولایت بدخشان، هم مرز با تاجیکستان کنترل آن را بدست گرفته است و واحد های زبده طالبان، به شمول بمب گذاران انتحاری در بدخشان ساکن شده اند.

پس از سقوط حکومت افغانستان توسط طالبان برخی از مقامات دولت سرنگون شده، از آن جمله بسم الله خان محمدی، وزیر دفاع پیشین، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه سابق، امراله صالح معاون بازنشسته رئیس جمهور و احمد مسعود، رهبر مقاومت مسلحانه ولایت پنجشیر به تاجیکستان پناه برده اند و طالبان قبول پناهندگی آنها توسط دولت تاجیکستان را دخالت در امور داخلی افغانستان اعلام کرده است.

بر خلاف تاجیکستان، دیگر جمهوری ها از در دوستی با طالبان درآمدند. اواسط ماه اکتبر یک هیات از قزاقستان، به سرپرستی یرژان کازیخان، نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در امور بین المللی از کابل دیدار کرد. این هیات مورد استقبال عبدالغنی برادر، معاون اول نخست وزیر و امیر خان متکی، وزیر امور خارجه طالبان قرار گرفت. در این ملاقات احیای روابط تجاری، اقتصادی و آموزش دانشجویان افغان در قزاقستان مذاکره شد. دولت قزاقستان تاکنون 5 هزار تن آرد به افغانستان ارسال کرده  و پیشنهاد تهیه واکسن کرونا ویروس "کازواک" را به این کشور داده است.

در بین کشور های همسایه، دیپلماسی ازبکستان نسبت به دیگران فعال تر است. عبدالعزیز کمیلوف، وزیر خارجه این کشور در تاریخ 7 اکتبر در یک سفر رسمی وارد کابل شد. کمیلوف، در ملاقات با رهبران طالبان، در باره انتقال برق سرخان- پلخمری و خط آهن ترمز- مزار شریف- کابل- پیشاور، گفتگو کرد. در عین حال در باره مشارکت تاشکند در باز سازی فرودگاه مزار شریف افغانستان توافق به عمل آمد.

پس از سفر 9 روزه وزیر امور خارجه ازبکستان، هیاتی از رهبران طالبان، با سرپرستی عبدالسلام حنفی، معاون دولت افغانستان، با سفر به شهر مرزی ترمز ازبکستان، با سردار اومور زاکوف، نخست وزیر این کشور ملاقات کرد. در این دیدار طرفین در باره موضوعاتی که در کابل مطرح شده بود مذاکره کردند و قرار بر این گذاشته شد تا برای اجرای توافقات، گروه‌های تخصصی کاری ایجاد کنند. اضافه بر آن، توافقی در باره توسعه «نقشه راه» (جاده ابریشم) برای روابط آینده دو کشور بدست آمد. انتخاب شهر ترمز ازبکستان برای مذاکرات و گفتگو را نباید تصادفی قلمداد کرد. این شهر به جایگاهی جهت ارسال کمک‌های بشر دوستانه به افغانستان تبدیل شده است. تا به حال به این محل 32 تن کمک های بشر دوستانه توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، 40 واگن غذایی دریافتی از برنامه جهانی غذای سازمان ملل تحویل داده شده است.

دولت ازبکستان معتقد است که گروه های افراطی بصورت مستقل می‌توانند عامل تهدید باشند و نه اینکه کل حکومت افغانستان خطر آفرین است.

-----------------------------------------------

1 –ارمنستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان تشکیل می‌دهند و کشورهای افغانستان و صربستان عضو ناظر این پیمان می باشند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 نوامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: