ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 آبان  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با رئیس برنامه وزارت معارف

طالبان از سر راه زنان و ختران

برای ادامه تحصیلات کنار میرود

 
 
 

 

 

خبرگزاری «رویترز» سه شنبه 11 آبان گزارشی در رابطه با وضعیت تحصیلی دختران در کابل منتشر کرده است. خلاصه این گزارش را که در روز یکشنبه 9 آبان در کابل تهیه شده است را می خوانید:

رئیس برنامه ها و کمک های خارجی وزارت معارف روز یکشنبه 9 آبان در گفتگو با گزارشگر رویترز گفت:« ما زنان را از صحنه تحصیلات حذف نمی کنیم.»

این مسئول افغانی می گوید که بزودی خبرهای خوبی در رابطه با بازگشت دختران مقطع تحصیلی بالا به مدارس اعلام خواهد شد. ما نیازمند کمک های جامعه بین المللی هستیم تا روند بازگشت زنان را به مدارس تامین کند، چون اغلب کمک های مالی خارجی قطع شده اند.

«وحید الئه هاشمی» گفت: ان شاالئه اطلاعیه خوبی برای کل کشور و کل ملت خواهیم داشت. این جنبش متعهد به آموزش دختران است و در حال بررسی چگونگی بازگشت آنها به مدارس می باشد. جامعه جهانی «اگر واقعا می خواهند دختران را در مدارس ببینند، باید به ما کمک کنند»

یک گزارشگر یونسکو در کابل می گوید که کمک های خارجی تقریبا نیمی از بودجه آموزش و پرورش در سال 2020 می باشد.

مدیر برنامه ها و کمک های خارجی وزارت آموزش و پرورش افغانستان می گوید:«تاکنون هیچ معلم زن کنار گذاشته نشده است. ما روی یک مکانیسم کار می کنیم. ما روی حذف دختران از مدارس و دانشگاه هایمان کار نمی کنیم.» کوشش می شود تا وضعیت تحصیل دختران «با اصول اسلام، فرهنگ محلی و استاندارد های بین الملی همسو شود». مقامات وزارت آموزش و پرورش با آژانس های بین المللی همکاری نزدیک داشته اند. واکنش آنها به موارد مشاهده شده مثبت می باشد. علمای دینی ما در حال بررسی هستند و بزودی نتیجه بررسی ها اعلام خواهد شد.»

مدیر برنامه ها و کمک های خارجی وزارت آموزش و پرورش افغانستان هشدار داد که راه اندازی نظام برمبنای توافق رهبری طالبان خواهد بود نه بر اساس فشار های بین المللی.

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/we-are-not-deleting-them-afghanistans-taliban-promise-progress-girls-schooling-2021-11-02/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 نوامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: