ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 آبان  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 22 آبان

دولت و مجلس یکدست

از وحدت به تفرقه رسیده!

 
 
 

 

 آن بهشتی که دولت سایه با کشیدن آجر از زیر پای دولت روحانی وعده فوری آن را میداد، حالا یکصد روز پس از از سایه بیرون آمدن و در دست گرفتن قوه مجریه سراب از آب در آمده است. بر سر همین سراب، اختلافات در دولت یکدست هم از پشت پرده بیرون آمده است. نه تنها دولت فراجناحی تشکیل نشد، بلکه دولت یک جناحی حالا خود تبدیل به چند جناح شده و بر سر اساسی ترین مسائل داخلی و خارجی با هم اختلاف دارند. کافی است اظهار نظرهای چند روز اخیر وزیر خارجه "عبداللهیان" با معاونش "باقری کنی" و رئیس سازمان انرژی اتمی را مرور کنید تا زاویه بندی های آنها با یکدیگر را بر سر مذاکرات وین و برجام مشاهده کنید. وزیر خارجه یکبار نام "برجام" را سانسور می کند و می گوید بدنبال یک قرار داد خوب هستیم. همان شعاری که ترامپ پس از لغو برجام داد. معاونش که به دیدار وزیر خارجه انگلستان رفته می گوید مذاکرات از همانجائی باید آغاز شود که قطع شده بود. بیم دارد بگوید تیم جدید مذاکرات اتمی، مذاکرات تیم قبلی در دولت روحانی را ادامه میدهد! رئیس سازمان انرژی اتمی با دست پس می زند و با پا پیش می کشد و از موضع قدرت و  تهدید آمیز میگوید 225 کیلو اورانیوم غنی کرده ایم اما حاضر به مذاکره و تفاهم هستیم.

اوضاع اقتصادی روز به روز بدتر می شود و غرب از زیر و روی ضعف اقتصادی حکومت آگاه است و به همین دلیل پا را در یک کفش کرده و می گوید "فقط تفاهم برجام" و "ادامه مذاکرات وین". قیمت دلار مثل نبض آدم سرما خورده مدام در نوسان است و این نبض در دست صرافی های خیابان فردوسی است. ابراهیم رئیسی همچنان بر سر چند راهه گیر کرده و چهار دست و پا در گل بحران مانده است. نمی داند ارز 4200 را بالاخره حذف کند یا نکند؟ وحشت دارد که این اقدام منجر به شورشی شبیه شورش آبان 98 شود. یک طرح اقتصادی را بدستش داده اند و اینجا و آنجا آن را مطرح می کند اما منتظر است رهبر تصمیم نهائی را بگیرد تا کاسه کوزه ها سر او نشکند. کاسه لعابی مجلس هم زمین خورده و چند ترک برداشته و دیگر نمی شود  در آن آب خورد. گروه بندیهای جدید در مجلس درحال شکل گیری است و روز به روز بیشتر برای دولت شاخ و شانه می کشند. همگی فهمیده اند کار خراب تر از آنست که فکرش را می کردند، بویژه که کارآمدی رئیسی با روحانی زمین تا آسمان اختلاف سطح دارد. دیر نیست که در یکی از سفرهای استانی، رئیسی از مردم کتک بخورد.

بیگانه تر از هر بیگانه ای، برای حکومت مردم ایرانند که در جریان هیچ تصمیم حکومتی نیستند. کوچکترین خبری در باره آخرین جلسه مذاکرات وین منتشر نشده تا مردم بدانند در آن مذاکرات به چه تفاهمی رسیده بودند که روحانی مرتب تکرار می کرد اگر اجازه بدهند (رهبر موافقت کند) عراقچی امضای آخر را خواهد کرد و تحریم  ها لغو می شود. همگی میدانند که بزرگترین معضل تحریم هاست و زیرکی دیپلماسی آنست که اجازه داده نشود فعالیت های اتمی ایران به فعالیت های موشکی آن گره بخورد و یک پا فراتر از آن، خروج نیروهای ایران از سوریه مطرح شود. آیا تیم مذاکره کننده دولت رئیسی تجربه و توان تیم مذاکره کننده دوران روحانی را دارد؟ شواهد به این سئوال پاسخ منفی می دهد. یکه تازی در عراق ظاهرا خاتمه یافته و برای مناسبات ضروری با عربستان باید برای جنگ یمن هم راه حلی پیدا شود. راه حلی که خواه نا خواه حضور ایران در یمن نیز محدود خواهد شد.

اخبار مرتبط به این عنوان اول را درهمین شماره پیک نت دنبال کنید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 نوامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: