ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 مهر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تریاک، ماری جوانا، الکل و شربت کدئین

گسترش اعتیاد

در پادگان های نظامی ایران

 
 
 

 

 

برخی تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف انواع مواد مخدر در میان سربازان و نظامیان پادگانهای ایران شایع شده است. برای نمونه در آخرین شماره  فصلنامه روان‌شناسی نظامی دانشگاه امام حسین گزارشی درباره شیوع مصرف مواد مخدر در بین سربازان پادگان‌های استان لرستان منتشر شده است. دراین گزارش آمده است:

از الکل، شاهدانه و شربت کدئین تا تریاک و شیره و ماری‌جوانا همه‌ این‌ها  مواد مخدری هستند که برخی سربازان در پادگان‌ها مصرف می‌کنند. اما میزان مصرف قرص و شربت کدئین در رتبه نخست و تریاک در رتبه دوم قرار دارد.

این آمار در مقاله‌ای تحقیقی با عنوان «بررسی وضعيت شيوع مصرف مواد مخدر در سربازان پادگان‌های سطح استان لرستان» منتشر شده است. در این پژوهش سربازان به پرسش‌های مختلف درباره مصرف مواد مخدر پاسخ داده‌اند.

یافته‌ها می‌گوید مصرف مواد مخدر شش نفر از شرکت‌کنندگان در این تحقیق قبل از سربازی «خیلی زیاد» بوده که این میزان به ۱۵ نفر در بعد از آغاز سربازی افزایش داشته است.

این داده به این معناست که به تعداد جوانانی که در دوران سربازی به مصرف انواع مواد مخدر روی می‌آورند، بیش از ۱۰۰ درصد ماقبل سربازی است.

بخش دیگری از این تحقیق می‌گوید که قرص و شربت کدئین در رتبه نخست و تریاک در رتبه دوم مصرف سربازان (قبل سربازی و در دوران سربازی) قرار دارد.

الکل، شاهدانه، ترامادل، قرص‌های ضددرد، ماری‌جوانا، حشیش، شیره و مسکن خواب‌آور از دیگر مواد مصرفی سربازان اعلام شده است.

۱۵ نفر از شرکت‌کنندگان هم گفته‌اند که قبل از سربازی بین شش ماه تا یک سال مصرف داشته‌اند که این میزان به ۲۱ نفر در بعد از آغاز سربازی افزایش داشته است.

شش نفر از شرکت‌کنندگان هم گفته‌اند قبل از سربازی بین یک سال تا دو سال مصرف داشته‌اند که این میزان به ۱۱ نفر در بعد از آغاز سربازی افزایش داشته است.

این تحقیق سپاه پاسداران همچنین می‌گوید که ۱۰ ماده مخدر مصرفی مورد تمایل افراد قبل از شروع سربازی و بعد از شروع آن مشابه است که بیانگر این است: «حتی در دوران سربازی دسترسی به مواد مخدر محدود نشده و تنها ممکن است مسئله راحتی مصرف مد نظر باشد.»

این مورد درباره «ترامادل» به شکل واضح قابل مشاهده است که قبل از سربازی در رتبه پنجم بوده و بعد از سربازی به رتبه سوم صعود کرده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 سپتامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: