ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 مهر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در مصاحبه با "سیما"

پیام های آشکار و پنهان

امیرعبدالهیان به امریکا

 
 
 

 

 

امیرعبدالهیان، وزیر خارجه دولت رئیسی در یک مصاحبه "سیمائی" گفت که امریکائی ها در جریان اجلاس سالانه سازمان ملل، از کانال های مختلف با او تماس گرفته و خواهان مذاکره بوده اند و او به پیام آوران گفته که به امریکائی ها بگوئید، اگر راست می گویند و خواهان مذاکرات برجامی هستید بعنوان حسن نیت حداقل 10 میلیارد از دلارهای ایران را که بلوکه کرده اید آزاد کنید! عبدالهیان اضافه کرده که اگر بایدن می گوید با ترامپ فرق دارد، این تفاوت را با آزاد کردن 10 میلیارد دلار نشان بدهد.

این که ایران طالب پول خود باشد، حق ایران است، اما خودمانیم، اگر همین تماس و همین جملات را ظریف در صدا و سیما می گفت، چه جنجالی در مجلس و نماز جمعه ها آغاز می شد؟ نمی گفتند که با گرفتن 10 میلیارد دلار خودمان تن به مصالحه و مذاکره داده؟ و مصیبت ها راه نمی انداختند که "برجام" و مذاکرات وین را قبول کرد؟ مسئله دستآوردهای اتمی ایران نیست، مشکل مذاکره و حتی مصالحه برای گرفتن حق نیست، مشکل پیام دادن و حتی چشم در چشم حقی را مطالبه کردن هم نیست، مشکل اینست که در اولین پیچ تند سیاسی، گریبان همین عبدالهیان را هم با همین بهانه ها خواهند گرفت. مشکل اینست که با همین جنجال سازی ها، با ادامه تحریم ها و دور زدن تحریم ها و میلیاردها دلار سود بردن و حفظ آن در حساب های خارج از کشور، عملا مردم را به خاک سیاه نشانده اند. والا عبدالهیان می توانست با "بلینکن" وزیر خارجه امریکا هم مستقیما دیدار کند و همین پیشنهاد را مستقیما با خود او در میان بگذارد، اما دست و پای سیاست خارجی را چنان بسته اند که حتی عبدالهیان که خود را سایه حاج قاسم سلیمانی می داند هم جرات نکرده مستقیما همین مطالبه 10 میلیارد دلاری را با وزیر خارجه  امریکا مطرح کند.

عبدالهیان گفت که در مذاکرات وین، در پایان هر دوره قهوه می نوشیدند و می رفتند به کشورهایشان برای مشورت. اما دیگر این روش را قبول نداریم و اجازه تکرارش را نمیدهیم.

اولا آن هیاتی که مرتب تقاضای زنگ تفریح می کرد تا با مقامات بالادستی ریز مذاکرات را در میان بگذارد، هیات ایرانی بود که از وین راهی تهران می شد تا رهبر جمهوری اسلامی در جریان ریز مذاکرات بگذارد. حالا، گیریم مذاکرات وین بار دیگر آغاز شود، عبدالهیان برای گزارش ریز مذاکرات راهی تهران نخواهد شد؟ چه قهوه بنوشد و چه قهوه ننوشد. هیچ هیاتی با اختیارات مطلق پشت میز مذاکرات نمی نشیند. چه رئیسی  باشد و چه روحانی، عبدالهیان و چه ظریف. همه راه ها باید به بیت رهبری منتهی شود و مشکل درست همینجاست! بنابراین، بهتر بود عبدالهیان در این مصاحبه آینده نگری می کرد.

عبدالهیان در مصاحبه خود، یک چراغ سبز خیلی مهم هم به امریکا داد. با همین جمله «ملاک برای ما تغییر رفتار عملی آمریکاست. اگر آمریکا رفتار خود را تغییر دهد با او هم تعامل خواهیم  داشت. در مورد چین و روسیه این طور نیست که کشور را به چین و روسیه گره بزنیم.»

پیام واضح است. او به امریکائی ها گفت که نگران مناسبات ایران با چین و روسیه نباشد و خود را آماده تعامل با جمهوری اسلامی کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 اکتبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: