ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 مهر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

65 در صد مردم خواهان پایان دوران او هستند

ترکیه خود را آماده

دوران پس از اردوغان می کند!

 
 
 
 
 

دوستان پیک نت- بیماری اردوغان همان سرطان روده است که نوشته اید. از آنجایی که هیچ خبر شفافی درباره اردوغانی منتشر نمی شود، از جزئیات وضع کنونی بیماری او هم اطلاعی در دست نیست. برای مردم مسئله جانشینی او مهم است. هم اکنون آرای حزب عدالت توسعه از ۵٣ درصد در سال ٢٠٠٢ به ٢٨ درصد نزول کرده و بر اساس آخرین نظر سنجی ها ۶۵ درصد از مردم خواهان ادامه ریاست جمهوری اردوغان نیستند. بعلاوه راهی غیر از یک انتخابات زود هنگام نیست. چرا که گفته می شود بر اساس قانون اساسی وی نمی تواند در موعد مقرر انتخابات، یعنی ژوئن ٢٠٢٣ مجددا نامزد شود. آردوغان و حزب توسعه و عدالت اکنون بدنبال راهی هستند که با افزایش نقش پارلمانی، نقش ریاست جمهوری کم شده و مجددا ترکیه به نظام پارلمانی بازگردد.

مطابق قانون اساسی هر دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در یک روز برگزار خواهد شد. حال چه در ژوئن ٢٠٢٣ و چه زود هنگام. به همین دلیل است که با توافق با حزب بشدت راست گرای حرکت ملی سطح انتخابات را از ١٠ درصد به ٧ درصد پایین کشیده است. اوپوزیسیون هم اکنون بسیار قوی شده، اما سوال اینست: ایا هدف صرفا به زیر کشیدن اردوغان است؟ این کار سختی نیست. چرا که اگر قانون اساسی تغییر نیابد هر کسی غیر از اردوغان نیز رئیس جمهور شود و چنین امکاناتی داشته باشد چیز زیادی تغییر نخواهد کرد!

روسیه به درستی خواهان خروج ترکیه از سوریه (ادلب) است. ولی اردوغان با مانورهایش در خصوص خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه و پروژه احداث مجتمع تولید برق اتمی ''آک کویو'' از توابع استان مرسین در ترکیه عملا دست روسیه را در پوست گردو گذاشته است. حال باید دید آیا برای روسیه حضور در سوریه مهمتر است یا قراردادهای 23 میلیارد دلاری نیروگاه اتمی آک کویو و سامانه ٢.۵ میلیارد دلاری اس 400 ؟

حزب جمهوریت خلق که مهم ترین اپوزیسیون اردوغان و حزب حاکم توسعه و عدالت است خواهان خروج سریع نیروهای نظامی ترکیۀ از سوریه است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 اکتبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: