ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 مهر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شاید سرآغاز گشایش فضای سیاسی باشد

حضور و سخنرانی غیر سیاسی

خاتمی و کروبی در روزهای اخیر 
 
 

 

در روزهای پایانی هفته ای که گذشت، بمناسبت رحلت حضرت رسول و درگذشت (به تعبیر جمهوری اسلامی شهادت) امام رضا انواع مراسم مذهبی و دیدارهای مذهبی درایران برگزار شد. در همین روزها و در دو مراسم، شیخ مهدی کروبی و محمد خاتمی پس از سالها رونمائی مشروط شدند. مشروط بدین معنا که در جمع های معدود و دستچین شده و با شرط عدم ورود به بحران ها و چالش هائی که حکومت و جامعه درگیر آن هستند. مهدی کروبی در مراسمی که به همت غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران و با شرکت شماری از اعضاء و هم اندیشان این حزب تشکیل شده بود شرکت کرد و طی سخنانی کوتاه، تنها اشاره سیاسی اش این بود که از آیت الله خمینی و نظام حمایت کرد و نسبت به برطرف شدن عیوب کنونی نظام ابراز امیدواری. گفته شد که نهادهای امنیتی با حضور برخی چهره ها و از جمله شیخ عبدالله نوری و عباس عبدی در این مراسم مخالفت کردند.

محمد خاتمی نیز همراه با حسن خمینی در مراسم که در حسینیه جماران برپا شده بود شرکت کرد. او نیز طی سخنانی گریز به کربلای پیش از انقلاب زد و از دورانی گفت که «صدای اعتراضی در حوزه و میان بزرگان حوزه علیه وضعیت حاکم، جاری و حادث مطرح می شد. این که این خوب نیست و ایراد و اشکال دارد.»

هم کروبی و هم خاتمی برای سخن گفتن از "امروز" فاصله گرفتند و این امر، قطعا آگاهانه بود تا بلکه فضای حکومتی برای حضور بیشتر آنها در جامعه باز شود، که اگر چنین شود، سرآغازی است که شاید بتوان آن را تحول و تصمیمی در راس حاکمیت برای گشایش فضای سیاسی تلقی کرد و ادامه آن را حدس زد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 اکتبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: