ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 مهر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روزنامه اومانیته - ترجمه آذرنگ

بی اعتنائی گسترده مردم

به انتخابات پارلمانی این کشور!

 
 
 

 

 

خبر مشارکت پائین مردم عراق در انتخابات پارلمانی این کشور، ظاهرا مهم تر از اخبار نتیجه این انتخابات شده است. روزنامه اومانیته چاپ فرانسه، در واکنش به مشارکت پائین مردم در انتخابات عراق نوشت:

ماه اوت گذشته، در نجف زن جوانی بنام  مهدیه به خبرنگار روزنامه اومانیته گفت:

"من متوجه شدم که آینده ما  فراتر از وابستگی فرقه ای است، این که بدانیم  چه کسی سنی و یا چه کسی شیعه و یا کرُد است و یا مسیحی. آنچه ما را به هم نزدیک کرده و هنوز هم متحد می کند ، احساس تعلق به یک ملت است."

ارتش و پلیس و نیروهای امنیتی حکومت عراق به این تفکر جدید در میان نسل جوان عراق شلیک کردند و این خود زمینه ساز تحریم انتخابات شد.  گروه های نقابدار در کشتار مردم شرکت داشتند . بیش از 700 نفر کشته ، هزاران زخمی و صدها نفر مفقود و دستگیر شدند.

واقعیت اینست که عراق بطور جبران ناپذیری تقسیم شده، اما  نه میان قبایل، نه میان ادیان بلکه میان طرفداران یک کشور جدید و سالم ، جایی که یک زن عراقی دارای حقوق و وظایف یکسانی در بغداد ، بصره ، موصل یا فالودجه و یا اربیل یا سنجار باشد و کسانی که می خواهند به غارت کشور ادامه بدهند، به فسادمالی خود در همه زمینه ها ادامه بدهند  و گروههای مسلح را به جان مردم بیاندازند و  فشار گروه های مسلح بر مردم معترض را ادامه بدهند.

در سال 2018 ، مشارکت مردم در انتخابات  44 درصد بود، این رقم در انتخاباتی که روز یکشنبه برگزار شد به  20 درصد رسید و این واکنش مردم به ادامه وضع موجود است.

چند روز پیش از انتخابات اخیر یک روزنامه نگار 32 ساله در بغداد به خبرنگار ما گفت: من به انتخابات و نتایج آن علاقه ای ندارم زیرا منتظر تغییر در وضعیت سیاسی یا اقتصادی عراق ندارم".

عصام کاظم ، هنرمند 30 ساله نیز به خبرنگار ما گفت: انتخابات عراق یک رژه سیاسی است که به هر حال مفسدان برنده آن خواهند بود.

خواه "مقتدی صدر" شیعه پیروز آن باشد یا جناح های طرفدار ایران مثل حشد الشعبی . همه آنها  با هم برای تصرف 329 کرسی پارلمان رقابت می کنند، در حالیکه عراق منتظر یک خانه تکانی بزرگ است.

اومانیته ادامه میدهد: پیش از انتخابات روز یکشنبه نیز با موضع گیری منفی بسیاری از گروه های سیاسی و احزابی نظیر حزب کمونیست عراق حدس زده می شد که مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق بسیار پائین باشد، چنانکه مشروعیت آن هم زیر علامت سئوال برود.

https://www.humanite.fr/irak-de-mossoul-bassora-des-legislatives-au-gout-amer-723194


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 12 اکتبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: