ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 مهر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ادامه سردرگمی ایران به سود کیست!

مذاکرات و تفاهم اتمی

از کدام نقطه باید آغاز شود؟

 
 
 

 

مذاکرات وین قرار است تا اوئل هفته آینده آغاز شود. یک تیم سه نفره برای مذاکرات تعیین شده مرکب از وزیر خارجه، معاون او و دبیر شورای عالی امنیت ملی. یعنی عبدالهیان، باقری کنی و سرلشکر شمخانی. تاکنون هیچ برنامه کاری اعلام نشده و شواهد نشان میدهد که همه در تهران دور خود می چرخند و نمیدانند با طالبان چه کنند؟ با مانورهای نظامی ترکیه و آذربایجان چه برخوردی داشته باشند، گربه رقصانی عربستان برای عادی کردن مناسباتش با ایران و خاتمه جنگ در یمن را چه پاسخی بدهند، با بی پولی چه کنند؟ پاکستان را راضی کنند یا ترکیه را؟ با حضور دم افزون اسرائیل در خلیج فارس و خاورمیانه چه کنند؟ و بالاخره با مذاکرات اتمی که همه این مسائل با آن گره خورده چه باید بکنند؟ فعلا با جملات بازی می کنند تا ببینند چه پیش خواهد آمد!

سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته گفت: می خواهیم در بروکسل (کشورهای اروپایی) به موضوعاتی بپردازیم که در وین به نتیجه نرسیده بود. او نگفت که آن موضوعات چه بوده؟ در حقیقت نخواست بگوید که قرار است ادامه مذاکرات وین را بدهیم، زیرا اگر این را بگوید مردم سئوال می کنند چرا این ادامه را به خود تیم قبلی نسپردید که مسلط تر از تیم جدید و صفر کیلومتر است؟ به روحانی و ظریف هم تا پایان دولت روحانی اجازه ندادند بگویند آن 90 در صدی که به تفاهم رسیده بودند کدام موضوعات بود و آن 10 در صدی که باقی مانده بود کدام موضوعات!

وزیر خارجه جدید ایران با پس گرفتن شرط دریافت 10 میلیارد دلار از امریکائی ها می گوید که ما پیش شرطی نداریم. حرف ما الان اینست که تحریم هائی که پس از خروج امریکا از برجام اعلام شد لغو شود و مذاکرات جدید نیز بر محور برجام آغاز شود. حرفی که منطقی است، اما قطعا طرف های مذاکره هم برای پذیرش این پیشنهاد خواهند گفت ایران هم تمام غنی سازی های پس از لغو برجام را باید همزمان تحویل بدهد! بدین ترتیب، مذاکرات نمی تواند با این پیشنهاد ایران شروع شود و باید بازگشت به همان 90 درصد تفاهمی که تیم اتمی دولت روحانی بدان دست یافته بود و مذاکرات را از ان مقطع و با پس گرفتن همه تبلیغاتی که علیه آن کرده بودند ادامه داد و کوشش کرد که رسید به این تفاهم که آنچه تاکنون از فعالیت اتمی در ایران بدست آمده پذیرفته شود، ایران متعهد به جدا سازی فعالیت اتمی از فعالیت نظامی بشود و فعالیت موشکی را بعنوان فعالیت نظامی از فعالیت اتمی جدا کند و برود بدنبال ناوگان هوائی با خرید هواپیمای نظامی و سامانه های ضد موشکی . لغو گام به گام تحریم ها آغاز شود تا بحران اقتصادی ایران بیش از این گسترش نیابد و فشار از روی دوش مردم  تا حدودی برداشته شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 اکتبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: