ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 مهر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

از چاله به چاه

تیغ دو لبه پیش شرط ایران

برای ادامه مذاکرات اتمی

 
 
 

 

 امیر عبدالهیان وزیر خارجه دولت رئیسی با دبیر کل سازمان ملل "گوترش" تماس گرفته و با وی درباره مذاکرات اتمی گفتگو کرده است. او در این تماس حرف تکراری دوران اخیرش را برای دبیرکل سازمان ملل هم بازگو کرد و گفت: ایران از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد حمایت می‌کند. او اشاره ای به این نتایج ملموس نکرد که کدام نتایج مورد نظرش است! ظاهرا منظور لغو تحریم هاست که مسئله تیغ دو لبه است. اگر منظور اینست که امریکا تحریم های پس از لغو برجام را حذف کند و به شرایط قبل از آن باز گردد، طبیعی است که دیگر طرف های مذاکره نیز خواهند گفت ایران هم باید غنی سازی اش را به شرایط قبل از لغو برجام و تحریم های دوران ترامپ باز گرداند. شرطی که نباید زیر بار آن رفت. برای نرفتن زیر این بار، باید مذاکرات را آغاز کرد، بدون هیچ پیش شرطی از هر دو طرف. سپس، در مذاکرات از تثبیت موقعیت اتمی کنونی ایران دفاع کرد. قطعا در اینصورت، طرف مقابل هم شرایطی را اعلام خواهد کرد. از جمله فعالیت های موشکی. تمام هنر دیپلماسی آنست که بتوان ثابت کرد فعالیت موشکی یک فعالیت نظامی مانند دیگر کشورهای جهان برای دفاع از مملکت است و این فعالیت ربطی به فعالیت اتمی ندارد. دوران طولانی تحریم تسلیحاتی ایران و نداشتن اجازه خرید هواپیمای نظامی و دیگر ادوات نظامی در کشورهای دیگر، بصورت طبیعی موجب فعالیت موشکی ایران بعنوان جانشین این کمبود شده است. در اینجا آن شعارهای نابجائی که سپاه با اشاره به توان موشکی ایران سر داده و حتی آنها را روی بدنه موشک ها نوشت، دردسر است که باید بتوان آن را خنثی کرد. هیچ دولتی نمیتواند بگوید چرا به این و یا آن کشور موشک فروخته و یا فرستاده اید. پیچیده ترین سلاح های جنگی را همان کشورهایی که پای میز مذاکره اتمی می نشینند به دیگر کشورهای منطقه و جهان فروخته و باعث جنگ و خونریزی شده اند. بزرگترین اشتباه و ضعف، پیوند زدن این فعالیت موشکی به شعارهای تبلیغاتی و رجزخوانی های نظامی بوده که باید آنها را خنثی کرد.

بحث دیگری که در گفتگو با دبیرکل سازمان ملل مطرح شده، زندانیان دو تابعیتی و مسائل حقوق بشر در جمهوری اسلامی بوده است. عبدالهیان گفته که موضوع زندانیان در قالب انسان‌دوستانه مطرح است و مایل نیستیم این موضوع به مذاکرات هسته‌ای گره بخورد.

این که مذاکرات اتمی ربطی به حقوق بشر و زندانیان دو تابعیتی ندارد واقعیت است، اما واقعیت بزرگتر آنست که سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری آن متعهد به پیگیری نقض حقوق بشر در کشورها هستند و ایران اکنون در راس کشورهای ناقض حقوق بشر است. وزیر خارجه سپر هر مناسباتی است که در داخل کشور حاکم است و با مجامع بین المللی در ارتباط، به این دلیل چه در حاشیه مذاکرات و چه در جلسات مستقل، مسئله نقض حقوق بشر در ایران باید مطرح و بررسی و راه حلی برای آن پیدا شود. این مسئله ناگزیر است و اگر تن به آن داده نشود، تحریم های جهانی این بار بدلیل نقض حقوق بشر در ایران میتواند وضع شود. بنابراین، توجیه عبدالهیان که مسئله زندانیان دو تابعیتی و زندانیان سیاسی مسئله انسان دوستانه است، پوچ و بی پایه است. مگر مسائل انسان دوستانه، مسئله انسانی و مسئله بشری نیست؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 اکتبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: