ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 شهریور  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 7 شهریور

دو منطق و زیرکی سیاسی

در سخنرانی رهبر ج.  اسلامی

 
 
 

 

 

ابراهیم رئیسی به همراه کابینه اش، روز گذشته (شنبه) به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفت. آقای خامنه ای در این دیدار پس از کلی گوئی های بارها تکرار شده در دیدار دولت ها، توصیه به قطع نکردن ارتباط با مردم و شنیدن حرف ها و نظرات آنها کرد. از آنجا که "رطب خورده منع رطب کی کند؟"، معلوم نیست چرا خود ایشان که سه قوه و نهادهای مختلف امنیتی و اقتصادی زیر مجموعه بیت رهبری را دراختیار دارد به حرف مردم گوش نمی کند و بیش از سه دهه نظرات آنها را از این گوش گرفته و از آن گوش در می کند؟ چنان که کار به شعارهای بقول خود ایشان "ساختار شکنانه" (بخوانید علیه خود وی) کشیده شده است. رهبر جمهوری اسلامی در همین دیدار مدعی شد که ریشه های مشکلات و خطاها فرهنگی است. این درحالی است که ریشه اصلی مشکلات مردم فقر و بیکاری و گرسنگی و نتایج اجتماعی آنست و مشکلات نظام نیز فرهنگی نیست بلکه فساد و غارت است و این دو هیچ ارتباطی به فرهنگ ندارد! بلکه ارتباط مستقیم به سیستم اقتصادی حاکم و حاکمیت مافیائی و رانت خواری دارد!

اما، این مضمون همه سخنرانی وی برای اعضای دولت جدید نبود. او به دو مسئله مهم دیگر نیز پرداخت: رویدادهای افغانستان و قدرت گرفتن طالبان دراین کشور و مسئله فعالیت های اتمی. در این دو بخش، سخنان او هم زیرکانه و دیپلماتیک و هم منطقی بود. درباره رویدادهای افغانستان (برخلاف موضع گیرهای گذشته در باره تحولات کشورهای منطقه و جهان) او جانب احتیاط را از دست نداده و پس از اشاره به نقش امریکا در اوضاع کنونی افغانستان، از کنار حمایت یا نفی طالبان زیرکانه عبور کرد و گفت: "... به هرحال ما طرفدار ملت افغانستان هستیم. دولت ها می آیند و می‌روند. آنکه باقی می‌ماند، ملت افغانستان هستند. نوع رابطه ما با دولتها بستگی دارد به نوع رابطه آنها با ما."

مسئله دومی که منطق نهفته در آن، علیرغم هر نظری که در باره حکومت داشته باشیم، انکار ناپذیر است، خروج امریکا از برجام و حالا طلبکار ایران بودن با این بهانه که چرا ایران به برجام باز نمی گردد بود. این طلبکاری را رسانه های غربی و اسرائیل دامن زده ومی زنند. کشور و دولتی که خود را خط نگهدار اتمی و نظامی منطقه میداند و برای ایران می خواهد تعیین تکلیف کند و هیچ دولت و نشریه غربی هم نمیگوید "به شما چه؟ مگر شما ناظم اتمی منطقه هستید؟"

دراین باره رهبر جمهوری اسلامی بدرستی گفت:

"قضیه‌ هسته‌ای یک قضیه‌ جداگانه‌ایست که آن را بایستی حل کنند. به یک شکل مناسب و شایسته‌ کشور، اما دیپلماسی خیلی دایره‌اش وسیع‌تر است. در قضیه‌ی هسته‌ای آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده اند. واقعاً از حد گذراندند. جلوی چشم همه از برجام خارج شدند و حالا جوری حرف میزنند انگار که ایران از برجام خارج شده است."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  29 آگوست 2021

 
 

اشتراک گذاری: