ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 شهریور  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سلیمی نمین سردبیر کیهان هوائی

دولت طالبان اگر تن به

آراء عمومی ندهد دوام نمی آورد

 
 
 

 

 

عباس سلیمی نمین که سالها سردبیری "کیهان هوائی" را داشت (عمدتا برای مخاطبان خارج از کشور منتشر میشد) و خط و ربط آن تقریبا مشابه کیهان شریعتمداری کنونی بود، حالا مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران شده است. هم به بیت رهبری نزدیک است و هم گهگاه حرف های درستی می زند اما همچنان گذشته نمیتواند مستقل از مخالفت با اصلاح طلبان نظراتش را مطرح کند که اگر چنین کند مخاطبان بیشتری خواهد داشت. بهر روی، او در این روزها نامه ای خطاب به محسن امین زاده معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دولت روحانی نوشته است. این نامه را وقتی از همان شیوه های گذشته سلیمی نمین در کیهان هوائی و دهان به دهان شدن با اصلاح طلبان و برچسب ها و به کارگیری صفاتی که از اعتبار یک حرف درست می کاهد جدا کنید، حاوی دو نکته مثبت است که ما آن را استخراج کرده و منتشر می کنیم.

«این روزها بحث چگونگی مواجهه با مناسبات داخلی این کشور یک ‌بار دیگر در فضای سیاسی ایران حاد شده است. صیانت از مصالح ملی و همسایه فارسی زبان، همچنین وجود حیله‌ها و فریب‌ها، توجه به تجربیات‌مان در سال ۱۳۷۷ را ضروری ساخته است. امریکا تن به مذاکره و نوعی تعامل با طالبان داد؛ دولت افغانستان را وادار به آزادی زندانیان آنان کرد، چندین میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته برای آنان بر جای گذاشت (که در این مورد نیز سخن بسیار است و بیان آن فرصت دیگری را می‌طلبد)، با آنان توافق‌نامه‌ای که از محتوای آن اطلاع چندانی در دست نیست به امضا رساند و...

ایران نیز هوشمندانه وارد دام آمریکای شکست‌خورده نشد و از طریقی غیر از مداخله نظامی از تضعیف جریان‌های اصیل در افغانستان ممانعت به عمل آورده است.اگر قوم غلبه ‌یافته به توصیه‌های صریح ایران، یعنی تشکیل حکومت با مراجعه به آراء عمومی گوش نسپارد، هرگز دوام نخواهد یافت. احیای هویت ملی در افغانستان تنها راه پایان دادن به سلطه بیگانه است. آمریکا بعد از خروج از افغانستان می‌کوشد درگیری‌ها در این کشور را تشدید کند و برای این امر برنامه‌های مختلفی تدارک دیده است. با خویشتن‌داری و هوشمندی ایران، این تدابیر بی‌اثر خواهد بود.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  21 سپتامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: