ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 شهریور  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دو مدرسه حقانی

در پیشآور پاکستان و در شهر علمیه قم

 
 
 

 

 

مدرسه «دارالعلوم حقانیه» که به دانشگاه جهاد طالبان یا جهاد ۱۰۱ معروف است در ۶۰ کیلومتری شرق پیشاور در پاکستان واقع شده است. هم اکنون حدود 4 هزار مرد جوان در این مدرسه مذهبی تحت آموزش هستند و در فهرست بلندبالای فارغ‌التحصیلان آن، نام تعداد زیادی از تروریست‌های شناخته شده  به چشم می‌خورد، از جمله «ملا محمد عمر»، رهبر و بنیانگذار طالبان در افغانستان، «جلال‌الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی، و همچنین دو مظنون پشت پرده ترور بی‌نظیر بوتو در سال ۲۰۰۷.

تنها در پاکستان دانشگاه جهاد می‌تواند آشکارا و تحت حمایت دولت رونق پیدا کند. طی سال‌های اخیر دارالعلوم حقانیه از دولت پاکستان کمک‌های مالی فراوان دریافت کرده و تحت حمایت «عمران خان»، نخست وزیر پاکستان، و حزب آن یعنی حزب «تحریک انصاف» قرار دارد. «سامی الحق»، از پرورش‌ یافتگان این مدرسه، پدر معنوی طالبان به حساب می‌آمد که به «ملاعمر»، بنیانگذار و رهبر طالبان، مشاوره می‌داد.

سئوال برانگیز است که چرا پیش از انقلاب 57  (سال 1339) در قم "مدرسه حقانی" تاسیس شد و مصباح یزدی از مدرسان آن بود.

مدرسه حقانی قم به ابتکار آیت الله بهشتی برای کادر سازی تأسیس شد.  پس از انقلاب بسیاری از مدیران ارشد امنیتی و قضایی نظام مانند مصطفی پورمحمدی، علی فلاحیان، ابراهیم رئیسی، غلامحسین کرباسچی، روح‌الله حسینیان و غلامحسین محسنی اژه‌ای از مدرسان یا شاگردان مدرسه حقانی بوده‌اند و بسیاری از دانش‌آموختگان آن پس از انقلاب به مدیریت ارشد دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی رسیدند. افراد پس از فارغ التحصیلی در این مدرسه بعد از تحصیل کوتاه مدت در مدرسه فقه القضا، قاضی شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  22 سپتامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: