ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رسانه ها آدرس اشتباه ندهند

تولید ارز دیجیتال درانحصار

سپاه برای دور زدن تحریم!

 
 
 

 

 

در هفته های اخیر موج تازه ای از قطعی برق در ایران شروع شده که همچنان ادامه دارد. ایران که تا چندی پیش صادرکننده برق به کشورهای همسایه بود اکنون قصد وارد کردن برق را دارد. حکومت این کمبود برق را از یکسو به افزایش مصرف تابستانی و از سوی دیگر به فعالیت واحدها یا به اصطلاح "مزارع غیرمجاز" استخراج ارز دیجیتال نسبت می دهد. مثلا بنا به ادعای مقامات در یکی از این مزارع به اندازه 4 درصد برق کشور مصرف می شده است. یا بنا به گفته علی کامیار،‌ دادستان دیوان محاسبات یک مورد مزرعه استخراج رمزارز در تهران کشف شده که به اندازه ۱۰ استان برق مصرف می‌کرده و شرکت برق متوجه نشده است.

در اینکه استخراج ارز دیجیتال بخش مهمی از برق کشور را مصرف می کند تردیدی نیست. ولی اینکه کوشیده می شود آن را به حساب استخراج غیرمجاز بگذارند دروغ دیگری بیش نیست. اینکه یک واحد استخراج به اندازه 4 درصد برق کشور یا 10 استان را مصرف کند و شرکت برق متوجه نشود اصلا ممکن نیست. به هرحال اینها از شبکه های برق منطقه ای و محلی تغذیه می شوند و هر منطقه ای باید بتواند چنین مصرفی را تامین کند.

روش استخراج ارز دیجیتال به این شکل است که یک دارنده ارز دیجیتال مبلغی یا کالایی را سفارش می دهد و برای تامین آن سهمی را تعیین می کند. کامپیوترهایی که روی شبکه بین المللی به کار استخراج ارز دیجیتال مشغول هستند به فعالیت می افتند تا این سفارش را تامین کنند و نخستین کسی یا شرکتی که توانست این کار را انجام دهد آن سهم یا درصد را نصیب خود می کند و مقداری ارز دیجیتال بدست می آورد که بعدا می تواند آن را در بازار بین المللی معامله کند یا با آن خرید کند و غیره. بنابراین هرمقدار تعداد این کارخانه های بیشتر و تعداد کامپیوترها و سرعت آنها بیشتر باشد بخت بیشتری برای بدست آوردن آن درصد تعیین شده دارند. همه اینها مستلزم مصرف برق زیادی است.

در دوران اخیر که ایران زیر فشار سخت تحریم ها قرار گرفت، مقامات حکومت و سپاه دست به استخراج ارز دیجیتال زدند تا بتوانند منابع ارزی لازم برای فعالیت های خود را تامین کنند. بنابراین چنین نیست که آن واحدهایی که به اندازه 4 درصد برق کشور یا 10 استان فعالیت می کرده اند "غیرمجاز" و ناشناخته و "کشف" شده باشند. اینها در اختیار سپاه برای استخراج ارز قرار داشته و کسی هم نمی توانسته و نمی تواند مانع کار آنها بشود. تعلل یا کارشکنی که در تایید فاتف و مبادلات بین المللی بانکی می شده و می شود، علاوه بر هدف زمین زدن دولت روحانی ریشه در اتکا حکومتی به همین منابع و خیالپردازی درباره نامحدود بودن آنها نیز دارد. مگر اکنون که بی برقی در گرمای کشنده تابستان و نارضایتی مردم جلوی ادامه کار آنها را بگیرد.

مورد استخراج ارز دیجیتال نشان می دهد که ادعای بی اثر بودن تحریم ها یا حتی نعمت بودن آنها به چه بهایی برای کشور تمام شده و می شود. برق واحدهای صنعتی و تولیدی کشور باید قطع شود و آنها زیان دهند تا سپاه بتواند ارز دیجیتال استخراج کند. وابسته شدن تمام حیات حکومت و همه فعالیت های اقتصادی به دلار و واردات و صادارت در نهایت همه بنیه اقتصادی کشور را فرو خواهد پاشاند. امید بستن به استخراج ارز دیجیتال برای دور زدن تحریم ها و تامین منابع ارزی هم با لطمه زدن به صنعت برق و نیازهای مردم و واحدهای صنعتی سرانجام به مرزهای محدودیت خود رسید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  24 ژوییه 2021

 
 

اشتراک گذاری: