ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نامه منسوب به مهندس بازرگان به آیت الله خمینی

ولایت فقیه، پس از شما

تبدیل به استبداد رضاشاهی میشود

 
 
 

 

 

این نامه منسوب به مهندس بازرگان به آیت الله خمینی، 8 سال پس از انقلاب 57 و تدوین قانون اساسی که در آن "ولایت فقیه" گنجانده شده بود. حتی اگر این نامه متعلق و به قلم مهندس بازرگان نباشد، از درستی نکاتی که در آن مطرح شده است کم نمی شود :

حضرت آیة الله حاج آقا روح الله خمینی

ولایت فقیه قبایی است که فقط به قد و قواره شما دوخته‌اند و برازنده شخص شماست.  تمرکز قدرتی نامحدود- در آینده- در دست کسی که معلوم نیست با چه مکانیزمی به مردم پاسخگوست به استبداد منجر می‌شود.  بسیار بعید است که بگذارند آیت الله منتظری جانشین شما شود.  یا با «تی ان تی» و یا با تهمت‌های دورغین و دسیسه و شاید با یک حادثه دیگر او را از سر راه بر می دارند و آن وقت ولایت فقیه تبدیل می شود به ابزاری برای سرکوب و خفه کردن همه آنهایی که به ولی فقیه تمکین نمی کنند.

شرط ما و شما این نبود که بعد از انقلاب به بهانه اسلام، آزادی های مشروع را از ملت دریغ کنیم.  قرار نبود به نام اسلام همه‌ی روزنه های آزادیخواهی را کور کنیم. بگذارید خیلی صریح بگویم :

با همه مصائبی که در این هشت سال بر من و دوستانم در نهضت آزادی ایران گذشته، به اندازه یک هشتم دوران پهلوی حرف نزده ام چون میدانم که شما در ضمیر باطن خود انسان آزاده‌ای هستید. من و دوستانم هرگز شما را سلطانی مستبد فرض نکرده‌ایم  اما سوگمندانه باید بگویم که عده‌ای به نام شما همه رذالت های معاویه را به کار بسته اند آن هم به نام امام حسین.

از شما خواهش میکنم که نگذارید تشیع به دست کسانی بیفتد که هیچ درکی از این مذهب ندارند و مثل آب خوردن افراد بی‌گناه را دستگیر و زندانی می کنند و متاسفانه اغلب انها را سر به نیست می کنند.

فقط شما و تنها شما هستید که می توانید این جنگ بی حاصل را خاتمه دهید و انقلاب را به مسیر واقعی آن که تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی مردم است به آنها برگردانید.

خداوند به شما عمر طولانی بدهد اما یقین دارم که بعد از شما جانشینان شما استبدادی بدتر از دوران رضا شاه و سازمان هایی مخوف تر از ساواک را بر جان و مال مردم حاکم خواهند کرد و این بد نامی به نام شما نیز نوشته خواهد شد.

بگذارید این مردم در حافظه تاریخی خود به یاد داشته باشند که آزادی را یک مجتهد شیعه به آنها ارزانی داشت نه این که در اینده به خود بگویند، نهضتی که به نام امام حسین در این کشور شکل گرفت، بدترین استبدادها را به کار بست.

امروز وقتی جوان‌ها از من می پرسند که چرا در این حرکت پشت شما حرکت کردم، هر چه می گویم که من دنبال آن آیت الله خمینی راه افتادم که از متون فقهی و ایات قرانی جز آزادیخواهی و حفظ حقوق انسان ها و سعادت مسلمین چیز دیگری استنباط نمی کرد، با این عملکردی که از انقلاب دیده‌اند به ساده لوحی من می خندند.

شوربختانه من باید از کسی دفاع کنم که شبیه ترین انسان‌ها به امام حسین بود ولی افرادی بدتر از معاویه و عمر و عاص او را احاطه کرده اند و امیال نفسانی خود را به نام او دنبال خواهند کرد


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  25 ژوییه 2021

 
 

اشتراک گذاری: