ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با مولوی عبدالحمید

تا حکومت واقعیت های را نپذیرد

مشکلات مملکت حل نمی شود!

 
 
 

 

 

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان که در انتخابات 1400 از ابراهیم رئیسی اعلام حمایت کرد، در گفت و گو با سایت "سنی آنلاین" گفته است: اگر رئیسی نتواند واقعیت‌ها را ببیند، ما دیگر امیدی به آینده نداریم. یکی از بزرگ‌ ترین مشکلات دولت‌های پس از انقلاب "نادیده گرفتن واقعیت‌های موجود در کشور" بوده است. اگر مسئولان واقعیت‌ها را می‌دیدند، با ناآرامی و چالش روبه‌رو نمی‌شدند. از جمله ساختار موزائیکی جامعه. ایران از "قومیت‌های مختلف با زبان‌های متعدد و مذاهب و ادیان مختلف" تشکیل شده است.  "عرب‌ها، کردها، لرها، ترک‌ها، ترکمن‌ها، بلوچ‌ها و فارس‌ها که همه ایرانی اند. تنوع قومی و حضور این اقلیت‌های زبانی، مذهبی، قومی و فرهنگی در ایران خطر نیست بلکه سرمایه این کشور است. هموطنان عرب ما در خوزستان وضع خودشان را با عرب‌های کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می‌کنند؛ آنها را در رفاه و آسایش می‌بینند و خودشان را در تنگی و سختی معیشتی. در حالیکه در مقایسه با عرب‌های سایر کشورها  خوزستان در "موقعیت بهتر و بالاتری قرار دارد اما  به‌ دلیل مدیریت نادرست، فقر و محرومیت بی‌داد می‌کند. همین موضوع باعث خشم، نارضایتی و اعتراض شهروندان خوزستان شده است. البته اوضاع دیگر اقوام و اقلیت‌های ساکن ایران نیز بهتر از عرب‌های ساکن خوزستان نیست. از جمله کردها.

وضع کردها در عراق و ترکیه به مراتب بهتر از وضعیت کردهای ایران است. در ترکیه چندین وزیر و مقام بلندپایه، کُرد هستند و حدود ۷۰ نماینده کرد در مجلس حضور دارند. در عراق هم اقلیم کردستان را داریم و می‌بینیم رئیس‌جمهور در عراق از کردهاست. اما در ایران کردها گرفتار تبعیض و فشارهای شدید هستند و از شایستگان آنها استفاده نمی‌شود. اوضاع ترک‌ها و ترکمن‌ها نیز تفاوتی با اوضاع عرب‌ها و کردهای ساکن ایران ندارد. ترک و ترکمن های ایران نیز وضعیت خود را با وضعیت همزبانان خود در ترکیه، جمهوری ترکمنستان و جمهوری آذربایجان مقایسه می‌کنند و شاهد آن هستند که در آن کشورها همزبانان‌شان حکومت می‌کنند.

بلوچ‌های پاکستان به‌رغم مشکلات‌شان به عنوان نخست‌وزیر، وزیر، استاندار و رئیس مجلس فعالیت می‌کنند و حتی در نیروهای مسلح نیز در موقعیت‌های ممتاز قرار دارند و ما در ایران برای یک فرمانداری یا مدیر کل درگیر هستیم و در کشور خودمان به ما اعتماد نمی‌شود و از شایستگان این قوم استفاده نشده است.

حکومت تصمیم به تقسیم سیستان و بلوچستان دارد  ولی مردم ما معتقدند این طرح نه برای آبادانی بلوچستان، بلکه برای از بین بردن نام بلوچستان و یا محدود کردن آن به چند شهر و تضعیف آن است، همانگونه که در مناطق قومی دیگر همین اتفاق افتاده است.

در باره شیوع کرونا و واکنس آن در ایران توجه کنید. تمام کشورهای آباد موفق شده‌اند مردم خودشان را در مقابل ویروس کرونا واکسینه کنند، چرا مسئولان ما نتوانسته‌اند طرح واکسیناسیون را به درستی در کشور اجرا کنند و برای ملت واکسن تهیه کنند؟ ریشه های نارضائی و خشم مردم به همین مسائل باز می گردد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  31 ژوییه 2021

 
 

اشتراک گذاری: