ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه وزیرخارجه روسیه در کالینگراد

روسیه در جریان نشست مشترک طالبان

با کرزای، عبدالله عبدالله و حکمتیار است

الناز گرجی

 
 
 

 

 

سرگئی لاورف وزیر امور خارجۀ روسیه که برای دیداری با برخی از همتایان اروپایی خود به شهر کالنینگراد روسیه رفته بوئد، پس از پایان اجلاس به برخی از سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد اتفاقات افغانستان به توضیح و تشریح مواضع روسیه پرداخت و در ادامه و پاسخ به سئوالی دیگری در مورد رویدادهای مهم افغانستان گفت:

"ما عجله ای در به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان نداریم، هر چند اخبار مثبتی از جمله اجازۀ تحصیل و کار زنان و دختران اعلام شده و از نشستی که طالبان گویا با حامد کرزی، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار برای توافق بر سر یک دولت ائتلافی داشته اند، اخبار مثبتی به گوش میرسد. ما تحولات افغانستان را بدون دخالت در امور داخلی این کشور تحت نظر داریم"

لاوروف در پاسخ به سئوالی در مورد تغییر نظم جهانی نیز گفت:

"این دیگر کاملا آشکار است که نظم جهانی در حال تغییرات بنیادی است.
غرب دیگر مانند 500 سال گذشته نمی تواند مدعی حل معضلات جهانی باشد. برتری و هژمونی نظامی- اقتصادی- جغرافیایی و فرهنگی غرب زیر علامت سئوال است. بازیگران پر قدرت دیگری مانند چین، هند، دولت هائی از آفریقا و آمریکای جنوبی پا به عرصۀ سیاست و نظم جهانی گذاشته اند  و غرب نمی تواند نسبت به این واقعیت بی اعتنا باشد.  این همان پیش بینی است که یوگنی پریماکف (رئیس دولت سابق
 و پدر معنوی روسیۀ نوین) بیش از 20 سال قبل از آنرا دیده و تبین کرد. اکنون مجمع 20 کشور مهم جهان که "جی-7" را نیز شامل میشود بمراتب مهمتر و اثر گذار تر از دنیای غرب است و خود غرب نیز با شرکت در اجلاس 20 کشور مهم بر این واقعیت مهر تأیید زده است.

بوجود آمدن ارگان هایی مانند "بریکس" و کشورهای دیگری که عضو بریکس نیستند اما مواضعشان به "بریکس" نزدیک است، هچنین "ارو- آسیا" و گرایش برخی اروپائیان و "اوسان" (کشورهای آسیای شرقی) به این نهادها از نمونه های دیگری هستند که بر عوض شدنِ ثقل جهان از غرب به "اورو-آسیا" و چند قطبی بودن جهان مهر تائید می زند. البته پروسۀ تکوینِ جهان چند قطبی هنوز با موانع دردآوری از سوی غرب که به برتری عادت کرده و نمیخواهد موقعیت خود را از دست بدهد روبروست .

غرب حتی برای حفظ موقعیت خود بر "ناتو" و طرح هایی مانند "ناتوی خاورمیانه" و اکنون طرحِ "ناتوی هند و اقیانوس آرام"  تاکید میکند. آنها نمی خواهند برتری و هژمونی سالهای طولانی خود را از دست بدهند و مقاومت می کنند.

در اروپا سیاستمدارانِ واقع بین بسیاری هستند که با مثبت اندیشی به قبول "عدم برتری جویی" رسیده اند و با واقعیت تغییر "ثقل جهان" از "اورو - آتلانتیک" به "اورو-آسیا" کنار آمده اند.
منطقۀ عظیم "اورو-آسیا" برتری های خود را نشان داده است. آنقدر این برتری در زمینه های گوناگون از جمله ترابری جهانی و طرح های بزرگ و بی مانند در زمینه های اقتصادی و همچنین ارتباطاتِ منابع و تکنولوژی و... محرز است که عقل سلیم به ناتوانی برای مقاومت در مقابل آن اذعان دارد.

ابتکار ولادیمیر پوتین در ایجاد "اورو- آسیا" با استفبال روبرو شده است و نه تنها "پیمان شانگهای" بلکه "اوسان" هم از آن استقبال کرده است. جالب تر آنکه درها برای ورود کشورهای اتحادیۀ اروپا نیز باز میباشند. دقیقا در چنین ساختاریست که همۀ کشورها از جمله روسیه بصورت عادلانه و برابر حقوق در پی منافع خویش خواهند بود. ما ( روسیه) نه درپی منزوی کردن خود هستیم و نه با کسی عداوت و دشمنی داریم. برخوردهای غیر دوستانه انتخاب ما نیست، اما به اقداماتی که در جهت نادیده گرفتنِ شرایط عادلانه و منافع ما باشد پاسخی قاطعانه خواهیم داد. انتخاب ما روند رشد عادلانه و همگانی است و به نوبۀ خود حامی آن هستیم".      


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  22 آگوست 2021

 
 

اشتراک گذاری: