ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 تیر 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ارتش نیرو به مرزهای شرقی گسیل داشت

حکومت طالبان در افغانستان

از سایه، به ایران نزدیک تر شده!

 
 
 

 

مهم ترین مناطق افغانستان را در روزهای اخیر جنگجویان طالبان بدست گرفته اند. از جمله ایالت مهم مزار شریف. در مرزهای غربی افغانستان نیز (هرات، فراه و نیمروز) نیز برخی شهرها توسط طالبان فتح شده است. مناطقی که با خراسان و سیستان و بلوچستان ایران هم مرز است. رئیس جمهور افغانستان به همراه رئیس شورای صلح افغانستان یعنی دکتر عبدالله عبدالله به واشنگتن شتافته تا چاره جوئی کنند و شاید هم برای آن که بدانند مصالحه و توافقی میان امریکا و طالبان انجام شده و قرار است آنها کابل را هم فتح کنند یا خیر؟ شواهد نشان میدهد گمانه زنی دوم هم مهم تر و هم محتمل تر است، زیرا امریکا به این سادگی افغانستان را رها نخواهد کرد. کشوری که مرز باریکی با چین و مناطق مسلمان نشین آن کشور و برخی جمهوری های آسیای میانه مانند تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان دارد. این مجموعه در دایره استراتژی امریکا برای مقابله با چین و روسیه و بویژه جلوگیری از اجرای طرح تاریخی جاده ابریشم دارد. مرز گسترده افغانستان با ایران را نیز نباید فراموش کرد. شاید این خوش خیالی توام با برخی تماس ها و مذاکرات با طلبان در جمهوری اسلامی قوی باشد که با طالبان خواهند توانست کار کنند و تجربه تشکیل شبه نظامیان عراق را در افغانستان نیز پیاده کنند، اما این تصور در حد همان تصور باقی خواهد ماند. حکومت طالبان در افغانستان به معنای تقویت جبهه امریکا در این کشور، با نیروی نظامی- اسلامی طالبان که قطعا از حمایت تسلیحاتی امریکا نیز برخوردار خواهد شد. بهر روی حوادث مهمی در افغانستان در شرف وقوع است و گمان نمی رود که طالبان به حکومت در بخشی از افغانستان تن بدهند و کابل و چند ولایت را برای حکومت مرکزی باقی بگذارند. آنها اکنون فقط جنگجویانی نظیر دورانی که از کوه های پاکستان خود را در غیاب ارتش اتحاد شوروی به کابل رساندند و مجسمه های بودا در بامیان را به توپ بستند نیستند. حالا در میان آنها افراد تحصیل کرده در دانشگاه های انگلستان و امریکا حضور دارند و فن سیاست را آموخته اند و میدانند چگونه امریکا را راضی نگهدارند. آنها بعنوان فاتحان خروج امریکا از افغانستان خود را به مردم معرفی کرده و شناسانده اند و امریکا ارتش خود را می برد اما ارتش طالبان و دولت طالبان را در چنگ خود نگه خواهند داشت. شاه ایران بحرین را داد تا انگلستان و امریکا بپذیرند که او با فروش نفت و خرید سلاح ژاندارم منطقه شود و شد و سیاست انگلستان و امریکا را در منطقه پیش برد. راه عبور نفت را تضمین کرد و انقلاب در عمان را سرکوب کرد. (جنگ ظفار) و...

ظاهرا جمهوری اسلامی نیز این را تا حدودی متوجه شده و به همین دلیل در همین روزها که طالبان سرگرم فتوحات در افغانستان است، واحدهای ارتش به همراه مدرن ترین تجهیزات نظامی را به مرزهای افغانستان گسیل داشته است.

خبرگزاری دانشجو: تصاویری از انتقال تجهیزات سنگین نیروهای نظامی کشورمان به سمت مرز با افغانستان بعد از پیشروی‌های بیسابقه طالبان در این کشور توسط کاربران در فضای مجازی منتشر شده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  26 ژوئن 2021

 
 

اشتراک گذاری: