ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 تیر 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 19 تیر

ایران، روسیه، پاکستان و چین

به امید دفع خطر داعش

حکومت طالبان برافغانستان را پذیرفته اند

 
 
 

 

 

مانور مهم سیاسی که طالبان اکنون بر محور آن عمل می کند و درباره آن وعده می دهد، جلوگیری از فعالیت داعش در افغانستان است. مسئله ای که ایران و روسیه از آن استقبال کرده و مذاکراتی را با هیات های طالبان آغاز کرده اند، در حد مذاکرات با یک دولت مستقر. همین که طالبان چنین وعده ای میدهد، اعتراف است به حضور داعش در افغانستان. شمار نیروهای داعش در افغانستان رسما اعلام نشده اما حدس و گمان حکایت از 10 هزار نیروی آموزش دیده و دارای تجربه جنگی است که توسط خود امریکا که حالا نیروهایش را از افغانستان عقب می کشد، از سوریه و عراق و لیبی با پروازهای فوق العاده و سری به افغانستان منتقل شده است. امریکا آنها را برای شرکت در مراسم عروسی به افغانستان منتقل نکرده است و از جمله دلائل خروج نیروهای امریکائی از افغانستان، حضور همین نیرو برای انجام ماموریت هائی در افغانستان است که عمدتا متوجه منطقه کوچک اما بسیار مهم مرزی با چین، جمهوری های آسیائی تاجیکستان و ازبکستان و... بالاخره ایران است. داعشی هائی که به افغانستان منتقل شده اند از مسلمانان همان کشورهائی اند که از آنها نام برده شد باضافه چچن ها. رهبری طالبان که بی شک با داعش در ارتباط بوده و اکنون هم هست، از این خطر و بیم کشورهای همسایه افغانستان (حتی پاکستان که حالا با امریکا زاویه پیدا کرده و در چارچوب طرح جاده ابریشم با چین قراردادهای گسترده بسته) آگاه است و به همین دلیل در باغ سبز مخالفت و جلوگیری از اقدامات داعش در افغانستان را نشان میدهد. آنها اگر مخالف داعش بودند، در بسیاری از انفجارها و کشتارهائی که در دو سال گذشته در افغانستان انجام شده و داعش مسئول آن بوده چرا دست به کار مقابله با آنها نشدند و همسو با داعش مردم را گوشت دم توپ کردند؟

با این نگاه به واقعیات، بخش هائی از مصاحبه هیات اعزامی طالبان به روسیه را بخوانید:

هیاتی چهار نفره طالبان که برای دیدار و مذاکره با مقامات آن کشور به مسکو سفر کرده بود، روز جمعه (دیروز) در یک کنفرانس خبری شرکت کرده و اعلام کردند:

اطمینان میدهیم به داعش در افغانستان امکان فعالیت ندهیم و به خاک هیچ کشوری در همسایگی افغانستان تجاوز نکنیم. ما متعهد به حقوق اساسی همه مردم افغانستان از جمله حق آموزش هستیم.

تمامی نهادها از بیمارستان ها تا ادارات دولتی به کار خود ادامه خواهند داد و آماده پپذیرش و همکاری با تمام موسسات جهانی برای انتقال کمک ها به افغانستان هستیم. ما به جهانیان درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر ضمانت می دهیم.

امریکا در دورانی که با آنها مذاکره می کردند متوجه شدند که ما آزادی خواه هستیم و حق داریم در صحنه اجتماعی و سیاسی کشور حضور مهم و موثر داشته باشیم. ما به امید آغاز مذاکرات به کابل حمله نکردیم درحالیکه ۱۷۴ ولایت بدست ما افتاده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  10 ژوییه 2021

 
 

اشتراک گذاری: