ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 تیر 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه با میردامادی

آنها که "کرُکرُی" میخواندند

بزودی ماه عسلشان تمام می شود!

 
 
 

 

 

محسن میردامادی از کادرهای انقلاب 57 است که بعدها عضو رهبری دانشجویان خط امام شد. مدتی استاندار خوزستان و سپس نماینده مجلس و دبیرکل جبهه مشارکت شد. در کودتای انتخاباتی 88 بازداشت و در دادگاه کودتا محکوم به زندان شد و دوران محکومیت خود را گذراند و آزاد شد. کسانی که با او در زندان بودند، جملگی خصلت ها و منش او در زندان را ستوده اند.

او همچنان از فعال ترین چهره های اصلاح طلب است. چهره ای که ادبیاتش آن ادبیات روشنفکرانه و کمتر قابل فهم امثال حجاریان برای مردم عادی نیست. آنچه را می خوانید خلاصه بخشی از مصاحبه تازه او با روزنامه امتداد است که پس از انتخابات 1400 انجام شده است:

 

در انتخابات 1400، یک سوپر مهندسی صورت گرفت. در حدی که به نیروهای خودشان هم رحم نکرده و آنها را هم رد صلاحیت‌ها کردند. این نوع رد صلاحیت در انتخابات گذشته بی سابقه بود.

در ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری‌ همیشه مشارکت بالا تقدم داشت اما باتوجه به انتخابات مجلس این تلقی تقویت شد که در انتخابات ریاست جمهوری هم، نتیجه تضمین شده بر مشارکت بالا تقدم پیدا خواهد کرد.

در قضاوت افکار عمومی تنها عامل این وضعیت نابسامان و شرایط پیش امده که منجر به نارضایتی های گسترده شده دولت نیست. کل حاکمیت طوری عمل کرده که وضع امروز به‌ وجود آمده و مردم را نا امید کرده است.

نیامدن پای صندوق رای یک حرکت اعتراضی است و به نحوی به فاصله گرفتن از نظام باید معنا شود. در مورد آرای سفید،  تحلیل من این است که وجه غالب آرای سفید، آرای اعتراضی بود. یعنی کسانی که نسبت به انتخابات راضی نبودند ولی به هر دلیلی فکر می‌کردند که عدم شرکت در انتخابات ممکن است برای آنها مشکلاتی ایجاد کند.

عدم مشارکت دائمی نیست. به نظرم کاملا بستگی به این دارد که در سال‌های آینده چه پیش آید.

دولت جدیدی که تشکیل می‌شود، یک ماه عسل گذرا دارد. خیلی مهم است که در همین ابتدا چطور عمل کند. اولین چالشی هم که با آن روبه‌رو خواهند بود، به نظرم برجام است که در قبال آن می‌خواهند چه‌کار کنند؟ آنها تا به‌حال بیرون از دولت بودند و هرچه می‌خواستند می‌توانستند علیه دولت بگویند که اگر ما بودیم، چنین و چنان می‌کردیم و دولت بد عمل کرده است. حالا در خود دولت قرارگرفته اند و می خواهند مجموعه اجرایی و مدیریتی کشور را بدست بگیرند، آن وقت تازه، بعضی از آنها که متوجه نبودند متوجه می‌شوند که مشکلات چقدر است و چقدر دیگر می‌توانند از این شعارها بدهند.

بدترین اتفاق ممکن این است که حاکمیت یک‌دستی که درست شده، به این سمت برود که نهاد ریاست جمهوری را از قانون اساسی حذف کرده و با توجه به این که آنها در انتخابات‌های نسبتا آزاد، امیدی به رای مردم ندارند و به همین دلیل، این انتخابات و انتخابات مجلس اخیر را به این نحو برگزار کردند، به این سمت بروند که کلا نهاد ریاست جمهوری را حذف و عملا جمهوریت جمهوری اسلامی را حذف کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  14 ژوییه 2021

 
 

اشتراک گذاری: